0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det blir lite mer avancerat men man kan ju parallellkoppla ett motstånd med tempgivaren för varmvattnet och låta ett tidsstyrt relä koppla in detta dagtid för att lura värmepumpen att varmvattnet är tillräckligt varmt dagtid.1 kOhm blir säkert bra.
Hur funkar detta med den periodsatta extrauppvärmningen av varmvattnet som körs för att stävja bakterietillväxt?
Vart köpte du 2.2k givare?Hur mkt sjunker temperaturen i vvb:n från 6 på morgonen till 00, dvs när du har shelly1 inkopplad?
Jag har precis gjort det här på min 1225. Satte ett 2,2k motstånd parallellt med tempgivaren i varmvattenberedaren. En Shelly1 (som har potentialfri utgång) används för att koppla in eller ur motståndet. Just nu går den på ett fast schema där motståndet är inkopplat kl 6-00.Men möjligheten finns ju att styra Shelly-pucken efter spotpris mha t.ex. Home assistant.Med 2.2k så ökade den avlästa temperaturen från ca 40 grader till 55.
Det är ett motstånd. Ingen givare Jag hade motståndet liggandes i "gott o blandat"-lådan. Gissar att jag köpte det på Elfa en gång i tiden.Tempen sjunker ca 4 grader mellan 6-00, om vi inte tar ut nåt varmvatten. Men har inte upplevt några problem med att varmvattnet tar slut även om vi använder varmvatten under dagen och duschar på kvällen.
Vill också göra detta på min f1226. På lunchen idag diskuterade vi ämnet och jag blev då avrådd från att styra tempsensorn med motstånd. Rädsla fanns kring temporära höjningen. Hur kan man _garantera_ att denna inträffar när motståndet är bortkopplat och inte inkopplat?Wi-fi nere som gör att motståndet inte kopplas bort när det är dags för periodisk höjning tex, temphöjningen påbörjas då tempen även med motståndet är för lågt men når aldrig upp till stopp-värdet? Har man då skaffat sig en rätt rejäl vattenkokare?Kollegan tyckte man skulle fokusera på att styra värmelementet istället. Vad tror ni?