0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Behövs yttre styrning. Jag har ett relä som kan fjärrstyras (eller programmeras) och lura pumpen att starta
Tyvärr kör den nog alltid upp till max temp på vv. Det man kan göra är att trixa med temperaturgivarna och startvärdet på när vv ska börja.Beror lite på hur duscharna ser ut. Jag klarar mig med 1 vv körning per dag som jag har min pump inställt nu. Ibland kan pumpen förstås starta direkt efter en dusch vilket betydde att man duschade i ljumt vatten.
Hej,Har en motsvarande pump och funderar på alternativa lösningar. Är det möjligt att stänga av inflödet av vatten till vvb under dagen och endast ha på det under natten då elen är billigare. På så sätt skulle man ju ”lura” vvb men tar den skada av ett sådant beteende?
Vattnet i beredaren svalnar ändå av så fungerar inte
Att vattnet svalnar under dagen förstår jag men om vvb slipper värma upp nytt kallvatten måste det ändå innebära en besparing. Så frågan kvarstår:Är det möjligt att stänga av inflödet av kallvatten till vvb och använda det varmvatten som finns i tanken? Kan vvb ta skada av ett sådant beteende?
Stäng av funktionen så den inte gör varmvatten under dagen är väl ända som fungerar.
Hur stänger man av det?
Servicemenyn-varmvatten- minska på tempen så det blir ett ”avstäng” symbol
Så, medans jag väntar på att lyckas med Homeassistant kan jag alltså ändra den varje morgon och ändra tillbaka på kvällen, så värmer jag bara på natten, men bibehåller värmen i huset under dagen?
Svar ja.