0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Men hela resonemanget här är att du timdebiteras och har en mätare för detta! dvs du tillhör de 5% i landet som kan ta hänsyn till varierande timpriser!kolla detta med din elleverantör
Ibland varierar priset otroligt över dygnet så mycket att du inte hinner att programmera.
Perfa,hur mycket tror du att du sparar? Jag kan nog tycka det är kul att programmera men vill ju ändå veta om det är värt tiden att lägga ned på det.Hur gör du mer specifikt? Har du högre temperatur inställd när det är som billigast? Sen borde det väl gå ned stegvis, så att inte pumpen stängs av helt och börjar pumpa när det är dyrast? Skulle gärna veta mer om dina erfarenheter och tillvägångssätt!Din elförbrukning verkar ju sjukt bra med 7869 kWh per år för 262 m2. Vi har precis köpt vår villa 146 m2 av en person som bodde själv och hade 23 tusen kWh.
Webb Tech Sweden,Nej så snabbt varierar aldrig priset, att man inte hinner programmera. Så strunta i den kommentaren.Priset för varje timma ett dygn blir känt runt kl. 13:00 dagen före och ändras sedan inte.Men det är klart, om man inte har möjlighet att programmera via WiFi så kan det ibland vara svårt att kunna justera. Det är ju inte alltid man är hemma 13:00 till 24:00 om man säger så.Daikins värmepumpar (säkert andra också) kan enkelt styras i detalj via app på distans. App med möjlighet att lägga precisa scheman skulle jag säga är ett måste om man skall styra i relation till tim-prisets variationer. Något kan man dock såklart vinna på att bara styra dumt med antagande att elen för det mesta är billigare på natten.
om någonting låter för bra för att vara sant så är det inte det.
Tack för tipsen Perfa76, helt klart intressant. Jag kan inte se att man kan effektbegränsa i appen men ska kolla in på det senare. Jag bor i Göteborg, d.v.s område 3 och vårt pris (Tibber) ligger nu på ca 8 kr dagtid och ner till 18 öre nattid (som någon tidigare skrev här). D.v.s en extrem skillnad. Jag ser inte att jag kan fortsätta köra pumpen som vanligt med dessa dagpriser och jag funderar nu på att ha den avstängd på dagen då vi jobbar, elda när vi kommer hem och köra pumpen på natten. Vi kan även dra på golvvärmen på natten (direktverkande el) i badrummet för fullt. Vad tror ni om detta? Tyvärr är huset inte jätte-välisolerat, det är byggt 1915.Helst skulle jag vilja koppla pumpen mot Tibber-appen och styra så att den t.ex. endast går när priset är mindre än 2 kr. Men jag kan inte se att det finns någon pryl för det.