0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Har filtrerat lite mer, och dessa pumpar har högst uteffekt vid -15 grader, bäst högst upp (5.27 ned till 4.05 kW uteffekt vid -15°C):Daikin Caldo XRH 40Daikin Ururu Sarara XR 35Toshiba Daiseikai 9,5 - 35Daikin Stylish 30Toshiba Daiseikai 9,5 - 25Panasonic HZ35WKEPanasonic HZ25WKEToshiba Daiseikai 9 - 35Mitsubishi MSZ-FT35VGHZ-SC Mitsubishi MSZ-LN35VGHZ2Fujitsu KH12 PremiumFuji Electric 12 KHCAIVT Aero 909Bosch Climate 9100i Set 85Lite överraskande att IVT/Bosch ligger så pass bra till när man tittar på data i det utförliga protokollet.Någon som vet vem som gör deras maskiner idag, är det Kina eller nåt eget?
Sumo 35 är ju på många sätt i paritet med XRH40, så de borde fått samma betyg kan jag tycka.Är osäker på om XRH II är avgjort bättre än föregångaren, har för mig att data var rätt identisk, med tillägget att XRH II hade inbyggd Wifi.Min uppfattning är att detta är det bästa maskinerna på marknaden idag (Ingen inbördes rangordning, men högre uteffekt vid kall väderlek är sånt som jag brukar titta på som avgörande om effektbehovet är högt i det hus där pumpen placeras).Daikin Caldo II XRH 40Mitsubishi SUMO 35Panasonic HZ 25 (modell 35 är bara intressant om man behöver hög kyleffekt sommartid)Toshiba Daiseikai 9,5 (35)Den bild jag fått är att Toshiba är lite dyrare, och Panasonic kan inte säljas av "småfirmor", som ofta är billiga, då Panasonic har som krav att man säljer enbart Panasonic, eller att man säljer minst XX antal maskiner/år för att man skall kunna ge 5 års garanti, vilket i sin tur brukar innebära högre priser. (Större firmor har ofta högre overheadkostnader än småfirmorna som är billiga).
RW25 SUMO ger nog som en HZ25 vid tex -15 och är specad för 10ASen är det nog tveksamt om någon av dom andra på listan drar mer än 10A vid normal drift