0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Varmvattenberedningen styrs annorlunda än på min pump så det jag skrev om den var inte relevant. Det vore intressant att få se hur en loggning ser ut med nya inställningarna. Tidigare löste pumpen inte ut när GT9 var nästan 60 grader. Nu verkar den göra det när GT9 bara är 52 grader. Var problemet beläggningar i kondensorn borde det märkas genom att GT9 är onormalt hög i förhållande varmvattentemperaturen. Så är inte fallet. Håller med Lexus, allt verkar normalt enligt loggbilderna. Är varmvattenberedaren luftad? Jag tror inte det kan vara problemet men det kan vara värt att kontrollera att det inte finns luft där.
Hej! Har haft problem med hög pressostat sedan i vintras. Tidigare så har det bara hänt då och då men nu till sommaren (kanske när sommarinst tog vid?) slår den ifrån mer eller mindre varje dag och kör på elpatron. Beställde nya flexslangar och monterade dessa samt backspolade värmeväxlaren igår och trodde det löst problemet för speciellt nedre slangen (mellan pump och värmeväxlare) var väldigt igentäppt med svart skräp. Glad och stolt trodde men att man löst problemet bara för att nu på morgonen upptäcka att den slagit ifrån igen igår kväll. Satte på den igen och nu slog den ifrån igen kl 14:15. Se bifogad bild, jag ser inte riktigt något som utmärker sig, men jag är också en glad amatör. Tips på hur jag skall gå vidare med felsökningen? Hade väldigt gärna hållt liv i pumpen ett par år till. Årsmodell 2006, har gått 55000 timmar.
HejKörde du oxalsyra genom interna värmebärarpumpen menar du? Är det inte risk att packningar osv går då?
Enligt bild så har du när vp slår ifrån en temp på gt10 på 27,9 grader, gt11 12,5 grader borde inte den ha varit betydligt lägre om vp gått precis innan? Står min vp still hela dagen så kommer Gt10 upp runt 20 grader. Enligt installationsboken så kan en orsak till hög pressostat vara (överfylld köldmediekrets) och jag tänker att kanske det kan bli så om det är dålig cirkulation på kalla sidan att den är för varm så det blir ökat tryck? Kanske det kan vara glapp i cirkpump kanske?
Om köldbärartemperaturen är 16 grader när köldbärarpumpen går kontinuerligt måste det handla om en markslinga. Vid så hög köldbärartemperatur är pumpens effekt ca 50% högre än vid noll grader på ingående köldbärare. Det ökar temperaturskillnaden mellan vatten och köldmedium och därmed också kondensortrycket. Problemen med högtryckslarm bör försvinna när pumpen börjar värma huset och köldbäraren blir kallare. Sjunger kompressorn på sista versen brukar det yttra sig i att hetgastemperaturen, GT6, ökar. Den brukar ligga 30-35 grader över temperaturen på utgående värmebärare.En kompressor ska gå 75000 timmar om det inte är ett onormalt högt antal starter.
Den stannar på GT9 d.v.s. värmebärare retur.Jag har mitt börvärde på 45°.
HejHar du kopplingsdifferens 4 grader?