0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Utedelen skjutsar runt - och kyler ner - väldigt stora mängder luft så du får snarare kallare under altanen om utedelen placeras där. Och därmed sämre funktion hos din värmepump.
men är nog ändå bara bergvärme som återstår nu :/
Med elpatron, menar Du nån typ av elkasett, å separat beredare för tappvarmvatten? Är det nåt sånt, kan Acqua inVertern vara nåt å fundera över, eller den nya Daikin. Där har Du ju ett helt nytt värme/varmvatten system, som ska vara optimerat, att fungera tillsammans med inne/ute del.mvh humlan.
Citat från: Orcus skrivet 04 april 2006, 13:29:45men är nog ändå bara bergvärme som återstår nu :/Ytjordvärme? Om det är stor tomt som du kan tänka dig att gräva i så är det ett bra alternativ.
Sol känns det som att jag vill kunna utnyttja också speciellt när huset står i söderläge.ska ta in offert på bergvärme också för att se vad det kan hamna på för summa.Acqua inVertern och nya Daikin ska jag försöka hitta information om också. har ni några bra länkar till dem?
om vi går tillbaka till en sån luft/vatten-pump igen...har dom ett inlopp där de tar in "värmen" ur luften och ett annat utlopp där den avverkade luften försvinner ut igen? eller är inlopp och utlopp samma "hål"?Tänkte ifall det skulle gå att leda bort den Kalla luften på vintern så den inte riskerar att åka in i systemet igen. Vet som sagt inte alls hur dessa funkar så jag tänker högt och säkert helt galet
Jag tycker man ska ta på sig ganska kritiska glasögon när man granskar solvärmealternativ. Solen är som minst tillgänglig när vårt elbehov är som störst – på nätterna och på vintern. Under den period på året när hela mitt värme- och varmvattenbehov skulle tillgodoses med hjälp av solens direktinstrålning kostar min bergvärmepump cirka två, tre kronor om dagen att driva. Under perioder när jag behöver en massa värme i huset tycks solen bara lysa med sin frånvaro. Sett ur ett större perspektiv kan solenergi (och då menar jag kanske främst elproduktion) bli ett bra komplement för Sverige om vi har ordentligt med vatten i magasinen för att ta hand om dagar med dåligt väder. Nu ser ju elmarknaderna tyvärr till att tömma magasinen ordentligt på billig vattenkraft vid hög tillgång och låg efterfrågan så att priset kan höjas när det råder brist på vintern.Se där, två provokationer till priset av en