0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det finns fortfarande gott om reservdelar till 310P så man kan få det mesta reparerat någorlunda snabbt även om serviceteknikerna tycker man ska köpa en ny F370 istället. Leveranstiden på nya NIBE FLVP är som sagt lång. Tvingas man byta kompressor i 310P kan man välja 650 W kompressor och expansionsventil vilket är samma som F370, men F370 har ju ett betydligt finare styrsystem. Vill man ha F730 istället måste man göra en översyn av avluftskanalens isolering för att se att den klarar de låga temperaturer F730 arbetar med (-15°).Har man en traditionell FLVP som 310P är det många som skaffar en luftluftvärmepump som komplement för att få ner energiförbrukningen till ungefär samma nivå som med en uppgradering till F730 om planlösningen i huset är någorlunda öppen. En LLVP kan också ge kyla på sommaren.
Det varierar säkert väldigt mycket hur mycket jobb det är med avluftskanalen så kan inte säga någon kostnad. Från ny isolering hela vägen till enkel komplettering vid några rörskarvar. NIBE anger PE30 som krav och även med äldre FLVP ligger man nära detta fast det inte var formaliserat på den tiden. Gäller att hitta en bra installatör.Har ni aldrig behövt byta kompressorn i 310P under årens lopp? Då har ni haft rejäl tur som jag ser det. Med en LLVP får man räkna med att innetemperaturen faller med 1°-2° per dörrpost som luften ska passera så lite ojämn värme blir det i huset. Har man innerdelen i entréhallen och ställer den på 23° där så torkar i alla fall skor och kläder bra på vinterhalvåret.
Klart att det varierar. Jag tänker mest ett spann. Snackar vi 5k?25k? Jag har ingen aning Nej det är ett hus vi köpt. Jag vet inte om förra ägaren behövt fixa. Jag frågade om underhållet på pumpen och fick bara svaret att de rengjort den regelbundet. Att det sänks några grader mot sovrummen är ju inget problem iaf. Inte fel att kläderna torkar! LLVP känns som ett prisvärt alternativ även om det blir lite påklistrat så att säga när man redan har vattenradiatorer. Jag får ringa runt imorgon och se vad det går att få tag på dessa dagar!
Ta lie bilder över var avluftkanalen går och hur den passerar de olika bjälklagen så får du bättre uppskattningar i hur mycket jobb det kan vara. Går den i en och/eller bakom fast inredning blir det ju mer jobb och efterlagning. Bedöm tidsuppskattning först, sedan kan man bedöma prisintervall. Du får rot men åker också på moms
Nackdelen med ett hus som har FLVP och tilluft i ytterväggar är att luften i huset vill enbart ta en väg , till FLVP .Svårt att komplettera med en LLVP eller braskamin Kanske en LVVP kan vara en lösning , dock en utmaning att koppla ihop din FLVP med en LVVP .
Värmen från en LLVP får ju kämpa i motvind sas .Har du öppna dörrar till rum med enbart tilluft kanske det kan bli lite bättre .Din FLVP kan ju också enbart ta till vara och tillverka max 1.5-2kw , spelar ingen roll hur varm luften är i huset .
På vinterhalvåret blir det då kallt i alla rum som inte nås av värmen från LLVP. Typ badrum, toalett, klädkammare, grovkök och sovrum etc. som har stängda dörrar.