Hej på er. Mycket intressant det ni diskuterar. Är inte säker på att jag platsar i eran liga/kunskapsnivå. Skriver iaf hur jag har gjort. Vedpanna med omvänd förbränning mot acktank. 90 Vacumrör, 3*30, 3 paneler till acktank/pool/garage/Hus/tappvarmvatten. Bvp, 200m borra, kopplat till ack. llvp, braskamin, ftx, Värme och varmvatten har kostat ca. 2800KWh/år. Har energimätare inkopplat i systemet. 120M2 + källare+grundvärme i 50m2 garage.
Offtopic, arbetskamraten hade problem med knäppningar i värmesystemet. Det berodde på att när bvp växlade från tappvarmvattenproduktion så åkte det ut en skvätt hetare vatten till radiatorkretsen vilket orsakade knäppningar i rörgenomföringar genom våningsplan. Rörisen som försökt komma till rätta med detta efter instruktioner från Nibe misslyckades.. Genomförde mitt förslag under protest.. Mitt förslag var att på radiatorkretsens framledning som var på 1", var att montera en 4" burk, 0,5 lång, smart anslutning, vilket gjorde att vattnets hastighet sjönk ca 100ggr och vattnet hann blanda sig. Vips, slut på knäppningarna.
Det slutade med att jobbarkompisen hade Direktörer från Stockholm och utvecklingsingenjörer från Nibe i källaren hos sig för att kolla på burken jag hade svetsat ihop på radiatorkretsens framlednng...
Vad vet jag? Efter detta så började det säljas volymförstorare från både Nibe och Ivt.