Har du skadat dig?
när det gäller miljöpåverkan så kan du äta rött kött, töm en pump i veckan och kompensera med att äta en ko i veckan så är det break-even
Nej, inte mer än jag lider av "utegångsförbud" sommartid pga det dåliga ozonlagret. Har så gott som inget pigment alls. Blir bränd av verkligen ingenting. Men den påverkan är ju mest pga vad som hände förr.
Men några R22 kan mycket väl sitta uppe ännu och de har ett till problem som inte syns. Därför rekommenderar jag alla att få sina system tömda även om det bara är faktor 0,06.
Men de som vill bygga luftkompressor av en kyl med R12 eller något, som de sedan kommer använda max två gånger för den är helt värdelös som luftpump. De kylkretsarna ska inte punkteras utan köras till återvinningen. Faktor 1,0 väl eller har jag redan glömt?
När jag tog kylcert så fick jag ganska mycket intryck av sånt som någon som inte förstår vad de ser kan skada sig på. Kapa av en vätskeledning R410A och få det innehållet i ansiktet. Det kan bli fina "brännskador" när vätskan suger ur värmen ur ansiktet vid förångningen. Sen all kompressorolja i trädgården är gött onödigt också.
Inte värt det.
Har hört för mycket "garv med polarna" när system kapas isär, jag blir så förbannad bara. Iof, helt ärligt bättre de fortsätter så de skadar sig. Lite karma.