Hej!
Kan inte motstå att dela med mig av sista dagarna erfarenheter.
Som ni troligtvis förstått från tidigare inlägg håller vi på att bygga ett nytt hus. Det har varit många turer fram och tillbaka vad gäller passiv vs aktiv kyla, arbetstank vs ingen arbetstank, dimensioner på ledningar / pumpar etc etc men under måndagen var det äntligen dags att dra ihop dom sista kopplingarna för att få första fläktkonvektorn i drift.
Det blev tillslut aktiv kyla med Daikins egna fläkkonvektorer. 1 ner, 1 uppe samt ett kylbatteri (ej Daikin) i FTX systemet. Just nu är det Daikins fläktkonvektor på nedervåningen som är installerad. Övriga 2 installeras under hösten.
Startade kylan på tisdag morgon, precis lagom till den härliga värmeböljan drog in över landet. Nu har kylan varit igång i 3 dygn. Man skall väll ha i åtanke att vi har ett helt nybyggt hus men tjocka isoleringslager och extremt bra U värden på fönster, men jädrar vad bra det fungerar. Vi har haft runt 30 grader utomhus de tre senast dagarna. Inomhus håller vi stabilt 21 grader. Hela huset, inklusive övervåningen håller ett underbart klimat.
Konvektorn jobbar tyst och lugnt på låga varvtal förutom de första 6-7 timmarna när huset skulle kylas ner. Har man någon annan ljudkälla på finns det inte en möjlighet att höra att den är igång och är det knäpptyst hör man bara ett svagt sus.
Vad gäller energiåtgång känns det nästan som att det är för bra för att vara sant (eller så är det jag som svävar på små svala moln just nu...
). Enligt värmepumpen själv har vi under 3 dygn (60 timmar) med extremvärme ute förbrukat 7 kWh energi vilket genererat 64 kWh kyla. Utväxling med faktor 9. Har ingen erfarenhet från detta tidigare men känns grymt bra. Nu kommer givetvis någon svara att med frikyla hade du inte ens behövt 7 kWh vilket givetvis är sant men jag tror ändå att kapaciteten i aktiv kyla kommer glädja oss framöver, speciellt i kombination med solceller på taket.
Summeringsvis - är supernöjd med mitt val och funktionen som uppvisats under denna första provkörning. Skall bli lika spännande att prova funktionen i mer normala svenska sommartemperaturer och se hur mycket energi som går åt för att fortsätta hålla detta underbara klimat.
Stort tack till forumsmedlemmar som hjälp till med vägledning och fungerar som bollplank. Ett extra stort tack till Daikin för all hjälp!