Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Snacka om inflation!  (läst 10634 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 35037
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Snacka om inflation!
« Svar #90 skrivet: 27 juli 2022, 10:47:02 »
Precis, har kört truck och bytt batterier som du beskriver. Det var inte sÃ¥ kul att fÃ¥ ett sunkigt batteri som man inte fyllt pÃ¥ vatten eller pÃ¥ annat sätt var förstört samt att vissa batterier höll dÃ¥ligt. I vissa fall hade man inte laddat trucken som man bytte batterier med sÃ¥ dÃ¥ fick man Ã¥ka tillbaka och köra en stund till mer urladdat batteri. Det är min erfarenhet av detta, funkar säkert bra pÃ¥ andra ställen med.  Men batteripark ingÃ¥r typ i det jag skrev och bidrar till en ökad kostnad pÃ¥ helheten.

Här är en som vill satsa pÃ¥ vätgas iallafall ...  https://fuelcellsworks.com/news/goodbye-e-cars-bmw-wants-to-mass-produce-hydrogen-cars/  Och mackar är pÃ¥ gÃ¥ng och behovet stort...

Möjligen i Tyskland som skall ersätta naturgasen med annat, men vätgasen lär väl primärt måsta tillverkas av fossil energi inom överskådlig tid, de har inte överskott av el vad jag vet?

Dessutom, i en vätgasdriven bil med bränslecell har man fler saker som kan krångla, batteri, elmotor, bränslecell.
En enkel fråga är vad man gör av vattnet när det är -30 grader ute?
Kommer det ens att fungera i kallt klimat?
Vem vill ha en bil som måste vara uppvärmd 24 timmar/dygn hela vintern för att inte frysa sönder?
Vatten som avgaser kan nog vara ett större problem än man vill ge sken av.
Hur halkiga kommer inte vägarna att bli på vintern t.ex?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad nisse175

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 187
  • Karma +0/-0
SV: Snacka om inflation!
« Svar #91 skrivet: 27 juli 2022, 11:36:48 »
Kommer inte hända på länge. Man har lagt alla sina pengar nu på elbilar.

Tunga fordon i så fall.

Jag vet att det tar tid men om man nu låser design så kanske produktion kommer igång om 3-4 år och om man nu blir utvald leverantör till dessa fordon så om man sköter allt bra så är man med i många år, det var sådant som trådskaparen lite hade på tapeten angående börs och hur det ser ut. Det placeras otroligt mycket pengar i detta samt att det efterfrågas på global nivå och då ska vi tänka på att det kommer från i princip 0(noll) och hela industrin ska byggas upp. Snart tror jag man når en mer kritisk punkt att man kommer att få gasa rejält med det som finns för utrymmet att nu sätta sig och projektera och testa har krympt rejält. Vi ser att det kommer många uppstickare och vi kan ta exempel Tesla, VW var ganska rädda att komma för långt efter så dom fick gasa rejält nu för att få upp takten. Batterifordon kommer nu i "stor skala" fram mot 2025 och BC lär ha kommit igång smått då med växande volymer. Elektrolysörer lär behövas i mängder och det intressanta blir dom mängder plattor som behövs tex från Cell Impact. Det behövs inte så stora volymer stackar för att plattorna ska upp i stora antal...

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2520
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Snacka om inflation!
« Svar #92 skrivet: 27 juli 2022, 15:12:27 »
Hyundai pausade vätgas men håller på i liten skala ändå. Samsung lade ner det helt.

Flera biltillverkare har sagt att vätgas är idiotiskt.

Toyota framhärdar och jag tror Toyota är en av de första att få se sin försäljning halverad.

BYD storsatsar på elbilar i Japan nu när de inhemska tillverkarna missar hela grejen.
BYD kommer för övrigt att tillverka en elektrisk Corolla för den Kinesiska marknaden med Toyota-märkning.
Så illa är det.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3612
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Snacka om inflation!
« Svar #93 skrivet: 27 juli 2022, 15:58:01 »
Fosilfri vätgas i Hofors.

Åkte precis förbi en stor skylt som dom stolt visade upp, tänkte direkt på den här tråden.
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad nisse175

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 187
  • Karma +0/-0
SV: Snacka om inflation!
« Svar #94 skrivet: 27 juli 2022, 16:02:07 »
Hyundai pausade vätgas men håller på i liten skala ändå. Samsung lade ner det helt.

Flera biltillverkare har sagt att vätgas är idiotiskt.

Toyota framhärdar och jag tror Toyota är en av de första att få se sin försäljning halverad.

BYD storsatsar på elbilar i Japan nu när de inhemska tillverkarna missar hela grejen.
BYD kommer för övrigt att tillverka en elektrisk Corolla för den Kinesiska marknaden med Toyota-märkning.
Så illa är det.


AngÃ¥ende Hyundai  https://insideevs.com/news/595338/hyundai-delays-next-gen-nexo-hydrogen-fuel-cell-suv-2024-report/  Läste nÃ¥gonstans att dom bla inte riktigt fÃ¥tt till den ekonomiska biten varför man isf behövde lite mer tid samt sÃ¥ behövs mackar byggas...

https://www.hyundaimotorgroup.com/news/CONT0000000000043760

https://www.electrive.com/2022/07/15/iveco-plans-to-use-hyundais-fuel-cell-systems-for-buses/

Som det ser ut så finns det inte så många stacktillverkare utan man kommer att alliera sig likt Volvo/Daimler eller som hos Hyundai, Plugpower, Symbio Fcell eller Powercell som exempel

Självklart så kommer säkert inte alla biltillverkare att ansluta sig inom BC utan gasa på batterier, det är det som är spännande i denna omställning som tveklöst nu kommer. För att byta ut kommer vi behöva flera nya alternativ...


Utloggad nisse175

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 187
  • Karma +0/-0
SV: Snacka om inflation!
« Svar #95 skrivet: 27 juli 2022, 16:03:49 »
Fosilfri vätgas i Hofors.

Åkte precis förbi en stor skylt som dom stolt visade upp, tänkte direkt på den här tråden.

Handlar nog om detta https://www.ovako.com/sv/nyheterevents/nyheter--pressmeddelanden/ovako-press-release-detail/?releaseId=DF2A5B58DD20AB4E

Utloggad BiggerDigger

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 652
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
SV: Snacka om inflation!
« Svar #96 skrivet: 27 juli 2022, 17:29:09 »
Vad jag kommer ihåg från skolan är att man kör elvärme först , för att senare växla till fossila ämnen att bränna för att kunna nå upp i den temp man behöver. Där kommer vätgas in som en del som kan använda i upphettning.

Mer kan jag inte om vätgas och järn.

Men borde vara att järnet är i järnoxid och med kol till koldioxid när man flyttar ut oxiden. Med vätgas  slÃ¥r i hop med vätet och oxiden i stället till h2o.

Eller ni vet säkert hur det är?
« Senast ändrad: 27 juli 2022, 18:09:28 av BiggerDigger »
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 35037
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Snacka om inflation!
« Svar #97 skrivet: 28 juli 2022, 07:58:15 »
Inom stålindustrin kan jag tänka mig att vätgas kan ha en framtid, om inte elen blir för dyr.
Även om stålet blir lite dyrare så finns det säkert kunder som är beredda att betala mer för fossilfritt stål.
En liten kärnreaktor i anslutning till kraftverken skulle vara helt perfekt.

När det kommer till flyg så skulle även det kunna vara en bransch som lämpar sig för vätgas om man kan hantera explosionsrisken, lite tveksam rörandet det dock.
Samma sak här, kärnreaktorer i anslutning till de stora flygplatserna skulle kunna försörja flyget med vätgas.

Men för bilar så är det för dyrt och krångligt för att det skall vara rationellt, om inte vätgasen blir gratis på något magiskt sätt.

Största problemet med vätgas är ju dock elbristen, det går ju inte bygga ut vätgastekniken som har så dålig verkningsgrad samtidigt som vi har brist på högvärdig fossilfri energi, det skulle i så fall bara ytterligare öka användningen av fossil energi för att framställa ineffektiv vätgas vars uppgift skulle vara att framföra olika typer av fordon.
OM vi leker med tanken att batteribilar inte ens idag når "klimatlönsamhet" innan de körts runt 16 000 mil så är det lätt att förstå hur dåligt det skulle vara för klimatet om vi tvingas tillverka vätgas av fossil gas, som sedan bara har 35% energieffektivitet.
Det skulle göra det sämre för klimatet.
Först måste vi alltså skapa ett stort överskott av elenergi, sedan i takt med att överskottet ökar, bygga ut vätgasproduktion som tar han om överskottet, och i takt med det bygga ut användningen av vätgas.

Känns som att man börjar i fel ände om man nu försöker få igång den branschen, mitt under brinnande energikris, där tyskarna driftsätter tiotals kolkraftverk för att försöka rädda vintern.
Vi kommer aldrig kunna förlita oss på vindkraften, det måste finnas baskraft som räcker, under överskådlig tid.
« Senast ändrad: 28 juli 2022, 08:00:40 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad nisse175

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 187
  • Karma +0/-0
SV: Snacka om inflation!
« Svar #98 skrivet: 28 juli 2022, 09:26:42 »
Inom stålindustrin kan jag tänka mig att vätgas kan ha en framtid, om inte elen blir för dyr.
Även om stålet blir lite dyrare så finns det säkert kunder som är beredda att betala mer för fossilfritt stål.
En liten kärnreaktor i anslutning till kraftverken skulle vara helt perfekt.

När det kommer till flyg så skulle även det kunna vara en bransch som lämpar sig för vätgas om man kan hantera explosionsrisken, lite tveksam rörandet det dock.
Samma sak här, kärnreaktorer i anslutning till de stora flygplatserna skulle kunna försörja flyget med vätgas.

Men för bilar så är det för dyrt och krångligt för att det skall vara rationellt, om inte vätgasen blir gratis på något magiskt sätt.

Största problemet med vätgas är ju dock elbristen, det går ju inte bygga ut vätgastekniken som har så dålig verkningsgrad samtidigt som vi har brist på högvärdig fossilfri energi, det skulle i så fall bara ytterligare öka användningen av fossil energi för att framställa ineffektiv vätgas vars uppgift skulle vara att framföra olika typer av fordon.
OM vi leker med tanken att batteribilar inte ens idag når "klimatlönsamhet" innan de körts runt 16 000 mil så är det lätt att förstå hur dåligt det skulle vara för klimatet om vi tvingas tillverka vätgas av fossil gas, som sedan bara har 35% energieffektivitet.
Det skulle göra det sämre för klimatet.
Först måste vi alltså skapa ett stort överskott av elenergi, sedan i takt med att överskottet ökar, bygga ut vätgasproduktion som tar han om överskottet, och i takt med det bygga ut användningen av vätgas.

Känns som att man börjar i fel ände om man nu försöker få igång den branschen, mitt under brinnande energikris, där tyskarna driftsätter tiotals kolkraftverk för att försöka rädda vintern.
Vi kommer aldrig kunna förlita oss på vindkraften, det måste finnas baskraft som räcker, under överskådlig tid.


Om vi tittar lite på vad dom som håller på med BC säger https://hydronews.it/comau-stellantis-automatizza-la-produzione-di-fuel-cell-progetto-in-cina-con-shanghai-hydrogen-propulsion-technology/

Faktum är att Stellantis dotterbolag förväntar sig att användningen av väte kommer att fördubblas under det kommande decenniet, till stor del driven av nya användningsområden som mobilitet och energilagring. Genereringen av grön H2 kommer också att stimulera efterfrågan på elektrolysörer, från uppskattningsvis 120 MW installerade 2020 till mer än 20 GW som förväntas 2030. När det gäller bränsleceller bedömer Comau att marknaden kommer att växa exponentiellt, från några tusentals av bränslecellsenheter installerade 2020 till 1,2 miljoner enheter till 2030, vilket motsvarar mer än 100 GW väteenergi.

Om vi leker med tanken att varje stack innehåller 400 hela plattor, alltså 800 halvplattor så kan vi ta det gånger 1,2 miljoner st och då närmar vi oss miljarden st som ska fram. Om vi utgår från tex Cell Impacts teknik som beskrivs som kanske inom dom 5 främsta i världen så har du en kapacitet på 10-15 miljoner st / maskin och ska man bemöta denna volym 1,2 miljoner stackar så förstår man att det blir mycket jobb och kursökning. Nu får ju inte Cell allt men vi ser ju vad som väntas av marknaden....

Utloggad nisse175

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 187
  • Karma +0/-0
SV: Snacka om inflation!
« Svar #99 skrivet: 28 juli 2022, 09:54:14 »
Inom stålindustrin kan jag tänka mig att vätgas kan ha en framtid, om inte elen blir för dyr.
Även om stålet blir lite dyrare så finns det säkert kunder som är beredda att betala mer för fossilfritt stål.
En liten kärnreaktor i anslutning till kraftverken skulle vara helt perfekt.

När det kommer till flyg så skulle även det kunna vara en bransch som lämpar sig för vätgas om man kan hantera explosionsrisken, lite tveksam rörandet det dock.
Samma sak här, kärnreaktorer i anslutning till de stora flygplatserna skulle kunna försörja flyget med vätgas.

Men för bilar så är det för dyrt och krångligt för att det skall vara rationellt, om inte vätgasen blir gratis på något magiskt sätt.

Största problemet med vätgas är ju dock elbristen, det går ju inte bygga ut vätgastekniken som har så dålig verkningsgrad samtidigt som vi har brist på högvärdig fossilfri energi, det skulle i så fall bara ytterligare öka användningen av fossil energi för att framställa ineffektiv vätgas vars uppgift skulle vara att framföra olika typer av fordon.
OM vi leker med tanken att batteribilar inte ens idag når "klimatlönsamhet" innan de körts runt 16 000 mil så är det lätt att förstå hur dåligt det skulle vara för klimatet om vi tvingas tillverka vätgas av fossil gas, som sedan bara har 35% energieffektivitet.
Det skulle göra det sämre för klimatet.
Först måste vi alltså skapa ett stort överskott av elenergi, sedan i takt med att överskottet ökar, bygga ut vätgasproduktion som tar han om överskottet, och i takt med det bygga ut användningen av vätgas.

Känns som att man börjar i fel ände om man nu försöker få igång den branschen, mitt under brinnande energikris, där tyskarna driftsätter tiotals kolkraftverk för att försöka rädda vintern.
Vi kommer aldrig kunna förlita oss på vindkraften, det måste finnas baskraft som räcker, under överskådlig tid.


Denna text var intressant och speglar det ni säger om vätgas men även det jag menar...https://www.moroccoworldnews.com/2022/07/350458/rachid-yazami-moroccos-need-for-batteries-is-huge-but-safety-comes-first

Grönt väte verkar ha många tillämpningar, eftersom det kan producera grön ammoniak och andra lösningar samtidigt som det minskar utsläppen av växthusgaser. Men bränslecellens gröna väte är inte kostnadseffektivt eftersom det bara bevarar 30% av den ursprungligen genererade hållbara energin, sa Yazami. Ändå, tillade han, förblir grönt väte den "bästa energisektorn" med väte som är lättare och har en högre energitäthet.


Samt väldigt intressant om batterier, som blir aktuellt även här i Europa med tanke på värmeböljor...

Yazami har arbetat med forskare från USA och Mellanöstern i ett internationellt program som syftar till att designa litiumjonbatterier för länder med varmt klimat.

Ökningen av globala temperaturer i samband med klimatförändringar kan göra litiumjonbatterier "mycket farliga", varnade den marockanska forskaren och förklarade att en utomhustemperatur på 46 °C, till exempel, översätts till mer än 60 °C batteritemperatur. Detta utsätter användarna för fara - oavsett om de är bilägare, passagerare eller tekniker i energilagringsanläggningar.


Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 35037
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Snacka om inflation!
« Svar #100 skrivet: 28 juli 2022, 10:05:59 »
Det går som sagt lagra energi i sandlager, vattenmagasin, kinetiskt.
Har faktiskt lite svårt att förstå varför man skall bygga batterilager.
Och ny batteriteknik som är mycket säkrare (för bilar) är på gång, en första Giga-fabrik tas i drift i Kina redan Q1 2023 av CATL (tror jag dom heter).

Mycket av hypen kring vätgas är drömmar än så länge, visst kommer det att investeras i tekniken, men det kommer att ta tid, och som jag ser det är kärnkraft en nödvändighet om det skall bli miljö och klimatmässigt nyttigt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2520
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Snacka om inflation!
« Svar #101 skrivet: 28 juli 2022, 18:09:41 »
Den säkrare batteritekniken LFP sitter redan i mer än 50% av alla elbilar som säljs i Kina där mer än 50% av alla världens elbilar säljs och 80-90% produceras.

Tesla använder tex LFP i alla short range som produceras i Kina så det finns redan många sådana i Sverige.

Teslas Kinafabrik är nu uppgraderad till ca 1 miljon bilar per år. Och en fabrik till planerad.

Du kan köra en spik genom BYD:s LFP-batteri utan thermal runaway.
BYD säger sig kunna producera 300000 bilar per månad från september i år. De ska tex göra Toyotas eldrivna Corolla som ska säljas i Kina, förutom alla sina egna.

Tesla har avtal med nästan alla batterilevereantörer numera såsom Panasonic, CATL, BYD, de håller sig ifrån de eldfängda LG Chem.
« Senast ändrad: 28 juli 2022, 18:15:02 av Mike »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 35037
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Snacka om inflation!
« Svar #102 skrivet: 29 juli 2022, 07:04:34 »
Det som sker i nya fabriken är att de kommit fram med en teknik som ger lika lÃ¥ng körsträcka, typ 50 mil,  som med de mer eldfängda batterierna.
Och, med de mer eldfängda batterierna kommer bilarna kunna gå uppemot 100 mil på en laddning.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 35037
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Snacka om inflation!
« Svar #103 skrivet: 29 juli 2022, 07:55:18 »
Kommer fler inflationssiffror idag, skall bli intressant att se, i vissa branscher, som t.ex. trävaror så faller det nog nu, medan andra troligen kommer att fortsätta öka, blir intressant att se vad totalen indikerar.
Om det är som jag fått förklarat för mig att man mäter på rullande 12-månaders inflation så vore det konstigt om det inte fortsätter att öka.

Jag tror hur som helst att leveransproblemen kommer att fortsätta hela året, och så långe Kina håller fast vid en strikt nolltolerans mot Covid, det kan ta år.
Det i kombination med högre räntor, höga energi och drivmedelspriser, kommer att hämma efterfrågan och orsaka recession, minska vinster i företagen, och en fallande börs framöver.

Den uppgång vi ser på börsen nu är kanske sista rallyt innan det tar fart nedåt igen, och det borde sluta med en riktigt urblåsning på börsen inom ett år, ni vet - när paniken sprider sig bland de breda folklagren...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 35037
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Snacka om inflation!
« Svar #104 skrivet: 29 juli 2022, 08:17:08 »
Citera
Igår rapporterade USA att landets BNP sjönk 0,9 procent i årstakt. Analytiker hade räknat med en uppgång på 0,5 procent. Trots att landets BNP minskat två gånger i rad nu så vill landets finansminister Janet Yellen påminna om att landet ej befinner sig i en recession

Och jag som trodde att själva definitionen av recession var minskande BNP i 6 mÃ¥nader?  dontknow

Citera
a period of temporary economic decline during which trade and industrial activity are reduced, generally identified by a fall in GDP in two successive quarters

Känns som att man är i panik inom finansministeriet i USA, om man försöker ljuga bort en recession.
Hur dumma tror dom att människor är?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!