0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Precis, har kört truck och bytt batterier som du beskriver. Det var inte så kul att få ett sunkigt batteri som man inte fyllt på vatten eller på annat sätt var förstört samt att vissa batterier höll dåligt. I vissa fall hade man inte laddat trucken som man bytte batterier med så då fick man åka tillbaka och köra en stund till mer urladdat batteri. Det är min erfarenhet av detta, funkar säkert bra på andra ställen med. Men batteripark ingår typ i det jag skrev och bidrar till en ökad kostnad på helheten. Här är en som vill satsa på vätgas iallafall ... https://fuelcellsworks.com/news/goodbye-e-cars-bmw-wants-to-mass-produce-hydrogen-cars/ Och mackar är på gång och behovet stort...
Kommer inte hända på länge. Man har lagt alla sina pengar nu på elbilar. Tunga fordon i så fall.
Hyundai pausade vätgas men håller på i liten skala ändå. Samsung lade ner det helt.Flera biltillverkare har sagt att vätgas är idiotiskt.Toyota framhärdar och jag tror Toyota är en av de första att få se sin försäljning halverad.BYD storsatsar på elbilar i Japan nu när de inhemska tillverkarna missar hela grejen.BYD kommer för övrigt att tillverka en elektrisk Corolla för den Kinesiska marknaden med Toyota-märkning.Så illa är det.
Fosilfri vätgas i Hofors.Åkte precis förbi en stor skylt som dom stolt visade upp, tänkte direkt på den här tråden.
Inom stålindustrin kan jag tänka mig att vätgas kan ha en framtid, om inte elen blir för dyr.Även om stålet blir lite dyrare så finns det säkert kunder som är beredda att betala mer för fossilfritt stål.En liten kärnreaktor i anslutning till kraftverken skulle vara helt perfekt.När det kommer till flyg så skulle även det kunna vara en bransch som lämpar sig för vätgas om man kan hantera explosionsrisken, lite tveksam rörandet det dock.Samma sak här, kärnreaktorer i anslutning till de stora flygplatserna skulle kunna försörja flyget med vätgas.Men för bilar så är det för dyrt och krångligt för att det skall vara rationellt, om inte vätgasen blir gratis på något magiskt sätt.Största problemet med vätgas är ju dock elbristen, det går ju inte bygga ut vätgastekniken som har så dålig verkningsgrad samtidigt som vi har brist på högvärdig fossilfri energi, det skulle i så fall bara ytterligare öka användningen av fossil energi för att framställa ineffektiv vätgas vars uppgift skulle vara att framföra olika typer av fordon.OM vi leker med tanken att batteribilar inte ens idag når "klimatlönsamhet" innan de körts runt 16 000 mil så är det lätt att förstå hur dåligt det skulle vara för klimatet om vi tvingas tillverka vätgas av fossil gas, som sedan bara har 35% energieffektivitet.Det skulle göra det sämre för klimatet.Först måste vi alltså skapa ett stort överskott av elenergi, sedan i takt med att överskottet ökar, bygga ut vätgasproduktion som tar han om överskottet, och i takt med det bygga ut användningen av vätgas.Känns som att man börjar i fel ände om man nu försöker få igång den branschen, mitt under brinnande energikris, där tyskarna driftsätter tiotals kolkraftverk för att försöka rädda vintern.Vi kommer aldrig kunna förlita oss på vindkraften, det måste finnas baskraft som räcker, under överskådlig tid.
Igår rapporterade USA att landets BNP sjönk 0,9 procent i årstakt. Analytiker hade räknat med en uppgång på 0,5 procent. Trots att landets BNP minskat två gånger i rad nu så vill landets finansminister Janet Yellen påminna om att landet ej befinner sig i en recession
a period of temporary economic decline during which trade and industrial activity are reduced, generally identified by a fall in GDP in two successive quarters