Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Snacka om inflation!  (läst 10640 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 35037
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Snacka om inflation!
« Svar #75 skrivet: 23 juli 2022, 11:06:20 »
Jag köper när OMX kommer ned på 1600-nivån nånstans.
Och då kommer jag att köpa succesivt, inte all-in.
Sticker kurserna från denna nivå så sitter jag nog utanför tills jag skall börja plocka ut pensionen, från denna nivå kan det bara bli tillfälliga ryck på börsen anser jag.
Än så länge finns det för mycket pengar för folk att spela med, paniken har inte brutit ut ännu, så det finns STOR fallhöjd ännu.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad BiggerDigger

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 652
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
SV: Snacka om inflation!
« Svar #76 skrivet: 24 juli 2022, 08:04:14 »
Är mer orolig i allmänheten i att det finns saker vi inte vet. Typ om krig mellan Kina och USA, eller liknande som ställer till oreda i värden. Kan vara nya pandemier eller klimatet  gÃ¥r bananas , med torka, hetta, kyla och liknande. Börsen kommer Ã¥terhämta sig oavsett vad som händer.

När Greklands ekonomi kollapsade, valde man från Eu att agera. Anledning var att utländska banker skulle gå under om inte det löste sig. Så det var för att rädda storbankerna i Europa som då skulle dra ner övriga banker i fallet.


Människor tenderar att springa i flock för långt, vilket kommer innebära att de som de ser ljuset i tunna först och agerar kommer tjäna storkovan. Den enas bröd ni vet. Ingen har blivit rik på att månads spara. Så om man vill göra pengar i en kris gäller det att ha tur och var finkänslig på vart vinden blåser.

Stora samlade förmögenheter påbörjas ofta med en kris.
« Senast ändrad: 24 juli 2022, 08:31:10 av BiggerDigger »
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 35037
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Snacka om inflation!
« Svar #77 skrivet: 25 juli 2022, 08:51:02 »
Jag tycker det räcker med vad vi redan vet för att förstå vart vi är på väg.
Jag har oerhört svårt att förstå att inte börsen backat mer redan, men trenden är ju i alla fall solklart nedåt, med bear-rallys vars nya toppar är lägre än de tidigare sedan flera månader.
Grekland, Italien och Spanien är inte ute ur någon kris ännu, matbrist kommer i vinter, med skyhöga priser i västvärlden och svält i de fattiga länderna som resultat.
Allt som importeras från Asien och betalas för med dollar har blivit över 40% dyrare på ett år, mycket av de kostnaderna har ännu inte nått konsumenterna, men det kommer de att göra.
Energikrisen inom EU lär accentueras när det blir kallare, och oroligheterna kring Taiwan kan mycket väl eskalera om det blir oroligt i USA, t.ex. om republikanerna vinner mellanårsvalet och Biden blir en "lame duck" i två år.

Grafen visar ju bara tendenser, men när det kommer under 1600 så anser jag att det kan vara köpvärt med en sparhorizont på 2 år eller mer, men det kan mycket väl dyka ned till 1200 innan det vänder också.

Skulle vi närma oss botten redan nu så är det bara ytterligare ett bevis på att börsen i mångt och mycket är ett kedjebrev, mer som ett lotteri än en värdeindikator på företag och företagande.

Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad nisse175

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 187
  • Karma +0/-0
SV: Snacka om inflation!
« Svar #78 skrivet: 25 juli 2022, 16:15:56 »
Det här med vätgas, här beskrivs det jag förmedlat förut "Kriget i Ukraina tvingar oss till omställning i högsta hastighet"....

https://fuelcellsworks.com/news/germany-unipers-hydrogen-alt-cavern-storage-project-receives-e2-37m-in-state-funding/

Detta kommer som sagt att skapa en enorm marknad kommande år.....

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 35037
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Snacka om inflation!
« Svar #79 skrivet: 26 juli 2022, 07:59:17 »
Det är ett projekt för 100 miljoner kronor, det är småpotatis, och projektet har för avsikt att se hur det går lagra gasen i grottor, hur material reagerar, och så vidare.
Ren grundforskning med andra ord, det är långt till applicerbar användning, och som sagt, förlusterna är runt 65% - och det mesta av vätgasen produceras av naturgas.
Det är väl inte omöjligt att vätgasen blir "stor", men då har vi i så fall accepterat att el som energislag kommer att bli 3 gånger dyrare än vad el från vindkraft är, och det är i vart fall jag inte beredd att ställa upp på.

OCH, om vätgasen skall produceras av vindkraft, så behöver överskottet av vindkraft vara så stor att det enda alternativet (Svindyrt) är att lagra energi i form av vätgas.
För att det skall vara möjligt så måste det alltså finnas ett ständigt överskott av vindkraft, vilket innebär låga priser för el under stora delar av året då det blir 3 gånger dyrare med energi från vätgas, OM inte priset är lågt på vindkraftelen, och då går vindkraftbolagen i konkurs.

Det är en omöjlig ekvation som jag ser det, om inte EU bestämmer sig för att förstatliga all energiproduktion, och vi delar på bördorna gemensamt.
På kommersiell grund lär det dröja innan vätgas slår igenom.
Möjligen med statliga subventioner, men då går vi vidare på nu inslagen väg med utländska aktörer som nyttjar systemen och bedriver rovdrift på Svensk natur och miljö för egen vinnings skull.

Elon Musk håller med: https://www.cnbc.com/2022/05/12/tesla-ceo-elon-musk-dismisses-hydrogen-as-tool-for-energy-storage.html#:~:text=Tesla%20CEO%20Elon%20Musk%20calls,Future%20of%20the%20Car%20summit.

Men Bill gates har en annan uppfattning.  dontknow

Jag har väl i princip samma åsikt som Musk, om man "får drömma" så är ju vätgasen perfekt, men vi kan inte drömma fram energi, eller önska att tomten var på riktigt, eller vad man nu vill drömma sig fram till.
Det kommer självklart finnas begränsad nytta med vätgas, även om det är ineffektivt, i vissa brancher spelar det inte så stor roll vad saker och ting kostar, om funktionen uppfyller de krav man har, men som ledande energislag blir det alldeles för dyrt, det ska ju trots allt konkurrera med vattenkraft, kärnkraft, kol, gas och olja under överskådlig framtid.
Skulle vi i västvärlden ensamma gå över till vätgas, och förbjuda fossila bränslen så kommer de stora diktaturerna att få ett än större övertag vad gäller produktionskostnader för allehanda varor.
Möjligen skulle ett världskrig där vi som vill förbjuda fossil energi bombade alla länder som vägrar till smulor, liknande vad Ryssland gör i Ukraina nu, kunna stoppa fossil energi och göra att alla fick betala 300% mer för energi framöver, men vad skulle ett storkrig kosta, både i form av pengar, CO2-utläpp, mänskligt lidande och miljö?

Realiteten är att fossil energi kommer att dominera under lång tid, och man kan inte drömma bort de höga kostnaderna, problemen att lagra och distribuera vätgas, explosionsrisken, och de oerhörda förlusterna i omvandlingen el - vätgas - el.
Undrar om någon ens räknat in de kostnader som infrastrukturen bidrar med, när man räknar med ca 65% energiförluster i omvandlingen så tar man troligen inte hänsyn till vad det kommer att kosta att bygga upp all infrastruktur heller.

Kärnkraften har ju sina problem, men i demokratiska länder i västvärlden borde det i alla fall kunna ses som en bra lösning, tycker jag.
« Senast ändrad: 26 juli 2022, 09:14:11 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad BiggerDigger

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 652
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
SV: Snacka om inflation!
« Svar #80 skrivet: 26 juli 2022, 09:47:43 »
Norge har inga kärnkraftverk.

Sverige har möjlighet att bli en stor nettoexportör av el om vi bara har viljan. Vi är korkade om vi avstår att bygga ut vattenkraften.
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad nisse175

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 187
  • Karma +0/-0
SV: Snacka om inflation!
« Svar #81 skrivet: 26 juli 2022, 14:18:50 »
Det är ett projekt för 100 miljoner kronor, det är småpotatis, och projektet har för avsikt att se hur det går lagra gasen i grottor, hur material reagerar, och så vidare.
Ren grundforskning med andra ord, det är långt till applicerbar användning, och som sagt, förlusterna är runt 65% - och det mesta av vätgasen produceras av naturgas.
Det är väl inte omöjligt att vätgasen blir "stor", men då har vi i så fall accepterat att el som energislag kommer att bli 3 gånger dyrare än vad el från vindkraft är, och det är i vart fall jag inte beredd att ställa upp på.

OCH, om vätgasen skall produceras av vindkraft, så behöver överskottet av vindkraft vara så stor att det enda alternativet (Svindyrt) är att lagra energi i form av vätgas.
För att det skall vara möjligt så måste det alltså finnas ett ständigt överskott av vindkraft, vilket innebär låga priser för el under stora delar av året då det blir 3 gånger dyrare med energi från vätgas, OM inte priset är lågt på vindkraftelen, och då går vindkraftbolagen i konkurs.

Det är en omöjlig ekvation som jag ser det, om inte EU bestämmer sig för att förstatliga all energiproduktion, och vi delar på bördorna gemensamt.
På kommersiell grund lär det dröja innan vätgas slår igenom.
Möjligen med statliga subventioner, men då går vi vidare på nu inslagen väg med utländska aktörer som nyttjar systemen och bedriver rovdrift på Svensk natur och miljö för egen vinnings skull.

Elon Musk håller med: https://www.cnbc.com/2022/05/12/tesla-ceo-elon-musk-dismisses-hydrogen-as-tool-for-energy-storage.html#:~:text=Tesla%20CEO%20Elon%20Musk%20calls,Future%20of%20the%20Car%20summit.

Men Bill gates har en annan uppfattning.  dontknow

Jag har väl i princip samma åsikt som Musk, om man "får drömma" så är ju vätgasen perfekt, men vi kan inte drömma fram energi, eller önska att tomten var på riktigt, eller vad man nu vill drömma sig fram till.
Det kommer självklart finnas begränsad nytta med vätgas, även om det är ineffektivt, i vissa brancher spelar det inte så stor roll vad saker och ting kostar, om funktionen uppfyller de krav man har, men som ledande energislag blir det alldeles för dyrt, det ska ju trots allt konkurrera med vattenkraft, kärnkraft, kol, gas och olja under överskådlig framtid.
Skulle vi i västvärlden ensamma gå över till vätgas, och förbjuda fossila bränslen så kommer de stora diktaturerna att få ett än större övertag vad gäller produktionskostnader för allehanda varor.
Möjligen skulle ett världskrig där vi som vill förbjuda fossil energi bombade alla länder som vägrar till smulor, liknande vad Ryssland gör i Ukraina nu, kunna stoppa fossil energi och göra att alla fick betala 300% mer för energi framöver, men vad skulle ett storkrig kosta, både i form av pengar, CO2-utläpp, mänskligt lidande och miljö?

Realiteten är att fossil energi kommer att dominera under lång tid, och man kan inte drömma bort de höga kostnaderna, problemen att lagra och distribuera vätgas, explosionsrisken, och de oerhörda förlusterna i omvandlingen el - vätgas - el.
Undrar om någon ens räknat in de kostnader som infrastrukturen bidrar med, när man räknar med ca 65% energiförluster i omvandlingen så tar man troligen inte hänsyn till vad det kommer att kosta att bygga upp all infrastruktur heller.

Kärnkraften har ju sina problem, men i demokratiska länder i västvärlden borde det i alla fall kunna ses som en bra lösning, tycker jag.


Det man kan med garanti säga är att största problemet inom EU är Putin, Det finns inte på kartan att svänga i frågan om rysk bränsle/gas etc, det ska bort och det finns inga bra alternativ förutom vätgas att ta till för att delvis täcka bortfallet. Alltså uppstår ett behov och det fortast möjligt. Ska vi bygga kärnkraft så tar den många många år innan den är på plats, liksom att bygga kraftledning mm ligger många år framåt i tiden. Här gäller det att välja mellan pest eller kolera.

Sen kan man inte bara kolla hur det ser ut i ena änden med vätgas utan man måste kolla helheten, hur pass dåligt eller bra blir det? Ta exempel på batterilastbil av tyngsta klass för långa transporter, hur mycket last blir det kvar med en massa batterier och vad kostar det att ha en gubbe som väntar på att ladda lastbil och vad kostar det när den måste stå still?
Exempel på lager med elektriska truckar visar att man behöver c:a 30% större flotta med eltruck än om man skulle använda vätgas som tankas på några minuter vilket visade sig vara mer fördelaktigt att använda.

Men vi får vänta och se....

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2520
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Snacka om inflation!
« Svar #82 skrivet: 26 juli 2022, 14:47:42 »
Vätgas är idiotiskt, 30% systemverkningsgrad och tillverkas mestadels idag fossilt.

Vätgas är och har alltid varit ngt drömmare tror på.

Pumpkraft och kinetisk lagring är bättre.

Idag kan man ju säga att vattenkraften agerar som ett gigantiskt batteri redan, när det blåser eller är soligt drar man ned effekten och vid vindstilla och kärnkraftsbortfall som sker då och då ökar man.

Det viktiga är att man har överföringskapaciteten och den håller man på att förbättra just nu.
Sedan att man får köra fossilt några enstaka timmar vid toppeffekter är knappast ett problem.

Detta är mycket bättre än att kasta bort 70% som med vätgas.
För att inte tala om alla säkerhetsaspekter med vätgas.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2520
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Snacka om inflation!
« Svar #83 skrivet: 26 juli 2022, 14:51:06 »

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19135
  • Karma +15/-13
SV: Snacka om inflation!
« Svar #84 skrivet: 26 juli 2022, 20:38:38 »

Det man kan med garanti säga är att största problemet inom EU är Putin, Det finns inte på kartan att svänga i frågan om rysk bränsle/gas etc, det ska bort och det finns inga bra alternativ förutom vätgas att ta till för att delvis täcka bortfallet. Alltså uppstår ett behov och det fortast möjligt. Ska vi bygga kärnkraft så tar den många många år innan den är på plats, liksom att bygga kraftledning mm ligger många år framåt i tiden. Här gäller det att välja mellan pest eller kolera.

Sen kan man inte bara kolla hur det ser ut i ena änden med vätgas utan man måste kolla helheten, hur pass dåligt eller bra blir det? Ta exempel på batterilastbil av tyngsta klass för långa transporter, hur mycket last blir det kvar med en massa batterier och vad kostar det att ha en gubbe som väntar på att ladda lastbil och vad kostar det när den måste stå still?
Exempel på lager med elektriska truckar visar att man behöver c:a 30% större flotta med eltruck än om man skulle använda vätgas som tankas på några minuter vilket visade sig vara mer fördelaktigt att använda.

Men vi får vänta och se....
Elektriska truckar har i många år haft batterier man byter ut mot ett nyladdat när det är dags att ladda dvs man har flera batterier än vad man har truckar gissar att en av fördelen är att man kan ladda långsamt för max hållbarhet själva batteri bytet tar några minuter.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2520
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Snacka om inflation!
« Svar #85 skrivet: 26 juli 2022, 23:15:35 »
Japp och Kinesiska Nio har byggt batteribytesstationer för sina elbilar i Norge redan, det tar 3-5 minuter dvs som att tanka.

Utloggad SUNE73

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: STOCKHOLM
  • Antal inlägg: 1042
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KUNSKAP ÄR MAKT!
    • Temp mätning
SV: Snacka om inflation!
« Svar #86 skrivet: 27 juli 2022, 06:51:15 »
Vätgas är idiotiskt, 30% systemverkningsgrad och tillverkas mestadels idag fossilt.

Om jag förstått det hela rätt så är verkningsgraden idag omkring 80% om man även tar tillvara på värmen.
Det är vad Mr Vätgas berättar i en Pod, https://nilssonenergy.com/start/svensk-info-2/
https://www.solcellskollen.se/podcast/hans-olof-nilsson-om-hur-han-byggde-sveriges-forsta-sjalvforsorjande-villa
Mitt fritidshus by.Ã¥r -00 1 1/2 plan total golvyta  ca 160kvm ca 18 grader Ã¥ret runt - IVT C5 100m BORRA, GOLVVÄRME I SPÃ…RADE SPÃ…NSKIVOR 100m2, TOTAL FÖRBRUKNING 4-5000kwh/Ã¥r 2000-2018 inkl HH EL

Nuvarande bostadshus by.år -77 1 plan i suterräng total golvyta 267m2 - Nibe F1255 4-16kw installerad 20150311, VVB Carrier 300/180 seriekopplad som volymförstorare, Borrdjup 180 m, 8 Radiatorer 1-rörs ca 80W/m2, ca 100m2 Golvvärme, Pool 20m3, Total förbrukning tidigare ägare ca 15000kwh, FTX Heru 130 EC startad 150715, Total förbrukning 10060 kwh 2019 inkl HH el.

Mitt fd bostadshus by.år -58 1 1/2 plan total golvyta 127m2 ca 21,8 grader året runt - NIBE 1215 7kw, 181M BORRA Ca 175 AKTIVT, 12 RADIATORER 80W/m2, ACC.TANK NIBE UKV100, FTX HERU 75, TOTAL FÖRBRUKNING 8-10000kwh/ÅR 2005-2013 INKL HUSHÅLLSEL

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 35037
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Snacka om inflation!
« Svar #87 skrivet: 27 juli 2022, 08:22:02 »
Har inte läst/lyssnat på länken, men utgår från att det rör sig om lågvärdig energi, alltså låga temperaturer som inte går använda annat än för att värma lokaler på plats.
Svårt att distribuera det i större skala, men om man har vätgasgenerator och bränslecell i huset så kanske det är möjligt.

Såg för en vecka sedan några finnar som lagrar högvärdig energi i sandlager, låga förluster och högvärdig energi (upp till 600 grader).
Värmen kan sparas i flera månader.

Det mesta av vattenkraften är väl redan utbyggd?

EN skillnad mellan Norge och Sverige är ju att Norrmännen har en massa älvar som störtar så brant ned i havet att de inte behöver dämma upp några större områden, eller förstöra fisket i älvarna, fisken kan ändå inte vandra långt upp i älvarna.
Det blir mycket större påverkan på miljön och fisket när man bygger ut de Svenska älvarna.
Inte minst fisket i Östersjön påverkas.

Jag har inga egentliga problem med att man bygger ut vindkraften i Södra Sverige, men i så fall måste vi vara ärliga med att gasturbiner skall försörja oss med energi när det inte blåser.
Man kan inte vara så naiv att man tror att kärnkraften blir kvar om vi bygger ut vindkraften som planerat, de kommer att konkurreras ut av vindkraften, som vi inte kan lita på.

Största problemet för oss är väl annars att det är EU-priser som styr allt mer, vi skulle behöva en regering som lagstiftade om att Svenska producenter primärt skall tillhandahålla energi till inhemska kunder, och att man bara får sälja överskott. Typ.
Vad som händer i EU när gasen och oljan från Ryssland fasas ut är att kolförbränningen ökar, att ersätta all den energin med vindkraft kommer att ge samma resultat inom EU som i Sverige, de måste ha stora effektreserver av fossil energi som brassar igång när det inte blåser, och det BLIR fossilt.

Rysk gas och olja kommer att eldas i samma omfattning som tidigare, bara av andra aktörer i Asien, Indien, Afrika och Sydamerika.

Mikes uppfattning om att det är OK att elda fossilt de gånger vår gröna energiproduktion inte orkar med kan jag hålla med om, det fungerar ju ungefär som med värmepumpar, om vi har 98.5% effekttäckningsgrad så blir det ju "bara" 1.5% av vår energi som produceras med fossila råvaror, det är inget att uppröras över.
Problemet är att fÃ¥ lönsamhet pÃ¥ de fossila energislagen, kärnkraften och vattenkraften, det kanske är nÃ¥got som staten (Vattenfall) mÃ¥ste garantera i sÃ¥ fall, och att vindkraften fÃ¥r vara med och betala vad det kostar att pÃ¥ sikt ha 50%  dontknow av Sveriges totala effektbehov standby 98.5% av tiden.
Gasturbinerna kan drivas av vätgas, eller fossil gas, bara en kostnadsfråga, och där kommer vätgasen inte väl ut i jämförelse.

Verksamheter som är systemkritiska borde inte säljas ut pÃ¥ öppna marknaden, men att ändra pÃ¥ det är ju troligen alldeles för sent. 
« Senast ändrad: 27 juli 2022, 08:35:40 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad nisse175

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 187
  • Karma +0/-0
SV: Snacka om inflation!
« Svar #88 skrivet: 27 juli 2022, 09:40:09 »
Elektriska truckar har i många år haft batterier man byter ut mot ett nyladdat när det är dags att ladda dvs man har flera batterier än vad man har truckar gissar att en av fördelen är att man kan ladda långsamt för max hållbarhet själva batteri bytet tar några minuter.

Precis, har kört truck och bytt batterier som du beskriver. Det var inte sÃ¥ kul att fÃ¥ ett sunkigt batteri som man inte fyllt pÃ¥ vatten eller pÃ¥ annat sätt var förstört samt att vissa batterier höll dÃ¥ligt. I vissa fall hade man inte laddat trucken som man bytte batterier med sÃ¥ dÃ¥ fick man Ã¥ka tillbaka och köra en stund till mer urladdat batteri. Det är min erfarenhet av detta, funkar säkert bra pÃ¥ andra ställen med.  Men batteripark ingÃ¥r typ i det jag skrev och bidrar till en ökad kostnad pÃ¥ helheten.

Här är en som vill satsa pÃ¥ vätgas iallafall ...  https://fuelcellsworks.com/news/goodbye-e-cars-bmw-wants-to-mass-produce-hydrogen-cars/  Och mackar är pÃ¥ gÃ¥ng och behovet stort...

Utloggad BiggerDigger

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 652
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
SV: Snacka om inflation!
« Svar #89 skrivet: 27 juli 2022, 10:12:01 »
Kommer inte hända på länge. Man har lagt alla sina pengar nu på elbilar.

Tunga fordon i så fall.
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!