0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
177,4 betyder att den bara ventilerar 140 kvm enligt normen. Den borde visa 252 eller drygt det som motsvarar 200 kvm
Prova att ställa upp fläkten i F730 och se vilket luftflöde den kommer upp i. Nu 75% som ger 177 kbm/tim låter något lite. Kanske smala ventilationskanaler i huset? Borde vara 160 mm samlingskanaler. 200 kvm motsvarar som sagt 252 kbm/tim. F730 behöver minst 220 för att kompressorn ska kunna gå på max om jag minns rätt.
Går att hyra luftflödesmätare från t.ex. Soliduct om man tror att frånluftsdonen står fel och vill mäta varje don.
Antagligen är det tänkt att den extra ventilationsanläggningen på våning -1 ska se till att normen uppfylls men då blir det mycket energi som inte återvinns. En av anledningarna att eltillskotten går in så tidigt. Låter som att F730 inte riktigt räcker till men värt att testa att höja farten på den. Samtidigt om man höjer farten på fläkten i F730 kanske man också kan sänka farten på kanalfläkten på våning -1 och därmed minska på förlusterna något?
Ställer jag fläkthastigheten på 100 % så kommer jag upp i 205. 200 vid 85 %, 196 vid 80 %. Hur exakt är luftflödesmätaren egentligen? Kan det vara så att frånluftsdonen är inte tillräckligt öppna?I vintras kunde kompressorn komma upp till 105 Hz (av max. 120 Hz) vilket verkar vara hyfsat bra med tanke på att luftflödet låg under 180 kbm/t.Jag misstänker att samlingskanalernas diameter är 125 mm, det är iaf diametern av röret som går in på FLVP. Skulle det vara meningsfullt med samlingskanaler på 160 när de ändå skulle behöva reduceras till 125 mm när röret leds in i FLVP?Tack för tipset!
Att eltillskotten används så tidigt verkar vara en kombination av att F730 faktiskt verkar behöva köra med eltillskott redan från +5 grader neråt (har hittat några andra inlägg i forumet där detta också togs upp) och att vi har golvvärme på alla tre våningar (totalt 300 kvm) som värms av FLVP. Det betyder att vi använder en värmepump som är underdimensionerat. Vår elförbrukning fr.o.m. juni 21 t.o.m. maj 22 har varit 18290 kWh, vilket ändå känns bra för 300 kvm. Vi har ingen elbil än.Ang. att öka luftflödet för att kompressorn ska kunna jobba bättre och för att komma upp till normen: just på vintern när kompressorn ska jobba på max så vill man av komfortskäl egentligen sänka inflödet av kall luft. I praktiken är det väl så att även om kompressorn jobbar med kanske 20 Hz högre frekvens så skulle det ändå kännas kallare i huset.Man måste få ihop kombinationen av max. tillåten yttemp på golvet (27 grader på parkett, 35 eller lite högre i slingorna), rimlig elförbrukning (lägre kompressorfrekvens -> mer eltillskott), komfort (högre luftflöde -> mer kalldrag) och luftkvalitet.Det sistnämnda ska ju egentligen säkerställas av byggnormen, men jag undrar hur man egentligen har kommit fram till att det ska vara 0,35 l/s per kvm. Som ni har sett så ventilerar vi i vårt hus (fyra personer bor här) lägre än normen (0,25 l/s), men enligt mina mätningar har vi bra värden för CO2, VOC, luftfuktighet, temperatur och radon (vi har några Airthings-mätare i huset). Hursomhelst så tänker jag försöka komma upp till närmare 0,3 l/s framöver.
just på vintern när kompressorn ska jobba på max så vill man av komfortskäl egentligen sänka inflödet av kall luft
Vad är det för friskluftsventiler? Fresh 90? Tycker man vänjer vid att det kan vara en aning kalldrag när det är kallt men det går att justera enstaka ventiler för att minska öppningsarean.
Skönt att inte el-förbrukningen är ännu högre nu men det skulle gå att spara ett antal tusen med t.ex. bergvärme istället.