0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Fresh 100 är en frånluftsventil för t.ex. badrum. Normalt sitter ett frånluftsdon i ett badrum och sedan har man frånluftskanaler till en central frånluftsfläkt. Fresh 90 är bra och riktar den inkommande luften uppåt för att minimera ev kallras och man kan justera öppningen om det ändå upplevs komma kalldrag på vintern. Det går även bra att ha pollenfilter i. Senaste motsvarande modell från Fresh är TL100DE med ny design.
Kanske en anledning att luftflödet i F730 inte kommer upp till det den borde?
Hur många PAX-ventiler är det i huset? Det blir ju en hel del jobb om man skulle ge sig på byta.
Mitt fel, jag trodde att Fresh 100 är kort för TL100DE. Det är två av den sistnämna som vi har och en Fresh 90. Vi satte in TL100DE nyligen när vi gjorde om två rum.Jag tror inte att det är tilluftsventilerna som påverkar luftflödet nämnvärt då flera dörrar och fönster var öppna när jag kollade BS1.På entrévåningen är det 10 stycken, på övervåningen har vi 7. Om vi skulle byta helt så skulle vi nog behöva ta minst 9 hål i fasaden (samt stänga alla fönsterventiler). Kanske går att byta delvis för att minska kalldrag där det är mest påtagligt, det skulle nog vara 4-5 stycken nya ventiler i alla fall.