0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det bör funka att bara byta själva insatsen.Bytte på min för 2 år sen och den funkar bra nu.Tog tillvara på den gamla insatsen, regjorde och smörjde upp den så jag har en utbytes hemma nu utfall att...
Perfekt, tack för svar! Jag läste att man eventuellt behöver göra systemet trycklöst och stänga av utgående samt returen för att det inte ska forsa ut vatten. Minns du om du behövde göra/gjorde det?
När min kärvade så lossade jag ställdonet (Finns en knapp på sidan som man trycker in och så vrider man ett kvarts varv motsols, sen lyfter man rakt upp).Sedan sprayade jag lite cykelolja på den lilla pinnen som påverkas av ställdonet för att öppna/stänga ventilen.Därefter tog jag min kofot och bröt på den lilla piggen så den trycktes ned, fjädrade tillbaks, trycktes ned, fjädrade tillbaks, o.s.vEfter 15-20 motioneringar så gick ventilen lätt igen, den krånglade aldrig mer på de år pumpen fungerade.Jag bröt med kofoten mot undersidan av elpatron och rakt ned mot piggen.Det är viktigt att du inte bryter så att den lilla piggen blir krokig, rakt uppifrån och ned är det som gäller.Inte säkert det fungerar för er, men som sagt, det fungerade för mig - som Stig Strand brukar säga.
Piggen ligger löst ovanpå käglan, så det hjälper liksom inte att lyfta på den, det gäller att få loss ventilen från sätet och få den att gå lätt igen.Kan gå med lite mer våld än vad ställdonet ger.