Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/luft
»
Driftsforum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Slå av/på pumpen vid behov - spara energi?
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Slå av/på pumpen vid behov - spara energi? (läst 1305 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
erikviking
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 15
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
erikviking
«
skrivet:
14 juni 2022, 11:33:02 »
Citera
Hej!
Sitter och funderar på vad som är energieffektivast..
Vi har ett hus på 155 kvadrat. LLVP på båda våningarna. Ovanvåningen är ombyggd vind och har därmed snedtak. Två meter i takhöjd. Används som hemmakontor de dagar jag jobbar hemifrån och det finns även ett gästrum. Förra sommaren togs beslutet att installera LLVP på ovanvåningen, då jag uppmätte nästan 30 grader där uppe!
De dagar jag jobbar hemma och pumpen kyler ovanvåningen, märker jag att lite av kylan även sipprar nedför trappen till bottenvåningen och då behöver inte pumpen på bottenvåningen jobba lika hårt med att kyla. (eller så tror jag bara det…). Innan pumpen på ovanvåningen monterades, kände jag ett ”klibbigt värmelock” i mitten av trappen, som lite senare på eftermiddagen hade flyttat sig till början av trappen.. De dagar jag inte jobbar hemma (och helger) brukar jag stänga av kylan på ovanvåningen, då jag tänker att det inte behöver stå och kyla i onödan och kosta pengar.
Frågan är om det är smartast och energieffektivast att låta pumpen på ovanvåningen kyla lite även de dagar jag inte är där, eller om man ska slå av den? Finns det några kronor att spara på det? Slitage? Känns som att slå av/på en pump och att den ska börja kyla ned en massa luft, är kostsamt och att det är bättre att den får stå på hela tiden.
Vad har ni för tankar om detta? :-)
Tack på förhand!
Loggat
Josth
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 10212
Karma +4/-2
Kön:
Josth
SV: Slå av/på pumpen vid behov - spara energi?
«
Svar #1 skrivet:
14 juni 2022, 11:42:27 »
Citera
Desto större volym i huset du ska kyla eller värma desto mer energi går det åt. I Sverige blir ju alltid kvällar och nätter svalare och det är inte många grader som behöver kylas bort så elförbrukningen för kyla är ganska liten med en bra luftluftvärmepump som har hög EER. Har man el-abonnemang med effekttaxa kan det dock vara bra att tänka på när på dygnet man startar kylning och inte använda andra strömslukare samtidigt just då.
Loggat
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.
electroluxaren
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 2459
Karma +1/-0
electroluxaren
«
Svar #2 skrivet:
14 juni 2022, 12:29:30 »
Citera
kyla går nedåt
så visst hjälper det nerepumpen men i ditt fall spelar det inte så stor roll när du inte är hemma
Loggat
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 35476
Karma +56/-45
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #3 skrivet:
14 juni 2022, 16:12:45 »
Citera
Det brukar ju gå ganska fort att kyla ned ett rum, så jag skulle nog bara köra kylan där uppe när jag använde något av de rummen.
Samma sak nere egentligen, om man inte vet med sig att det är en värmebölja samtidigt som man t.ex. är hemma och jobbar, eller det är semester så man är hemma större delen av dagen, då kan den där nere få gå hela tiden.
Fördelen med det är främst att du får svalt i alla rum så länge dörrarna står öppna, försöker du tvärkyla ned huset på kvällen så blir det mest rummet som AC:n sitter i som blir kallt.
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
electroluxaren
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 2459
Karma +1/-0
electroluxaren
«
Svar #4 skrivet:
15 juni 2022, 09:03:46 »
Citera
nackdelen med att ha kylan avstängd är att
allt blir varmt i utrymmet inte bara luften, kommer man hem och det är 60grader inne är alla möbler mm. detta åxå!
dessa värmebatterier är kanske laddade under åtskilliga timmar och tar åtskilliga timmar att kylas ner.
kyla är billigt att köra om man håller jämn temperatur, behöver man köra AC´n på max blir det dyrt samt att den kanske effektmässigt inte räcker till och därmed förlänger nedkylningen.
Under tiden den stackars AC´n kyler så fortsätter utrymmet att värmas upp av bivärme och det tar ytterligare längre tid.
Vet man att kylan kommer att behövas så sätter man igång den innan! så att den möter behovet istället för att bekämpa.
jmf med att köra bil!
i detta fallet är frågan om värmen på övervåningen behöver tas i beaktan, värme stiger som bekant och bildar ett lock har man ingen ingen luftväxling typ ventilations aggregat kanske man kan låta locket ligga kvar, under förutsättning att det dröjer länge innan man behöver ta de övre regionerna i anspråk. vad besparingen skulle bli? testa och se.
Loggat
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 35476
Karma +56/-45
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #5 skrivet:
15 juni 2022, 14:59:57 »
Citera
Det var väl egentligen så jag menade, rummet uppe behöver inte kylas hela tiden, men nere, om man vet att det kommer vara för varmt inne i ett antal dagar eller veckor så är det bäst om den får gå hela tiden, för att få kylan att jämna ut sig på ett bra sätt.
Jag tycker det är svårare för kylan att sprida sig än för värmen konstigt nog, då den kryper efter golvet så finns ju liksom inget som hindrar spridningen.
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/luft
»
Driftsforum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1257
dolda: 0
användare: 13
Användare online
:
curre99
pathe915
johanfl
Josth
rousit
Zyberdude
sigge01
Heat?
Jisse
JockeHX
Larsmaja
gluecifer
Hilton
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info