0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Har då och då problem med att det bildas is i trumman runt fläktbladen. Då sen pumpen är igång slår fläktbladen i isen och det uppstår ett oljud som om man höll en pinne mot fläkten. Har då stoppat pumpen och petat bort isen.Detta är inte roligt då detta ljud hörs lång väg. Nu undrar jag om det är nån som har liknande problem och vad göra?
Jag undrar om det hjälper med målade blad. Jag tror snarare att problemet är som AJ skriver att vatten rinner in i fläkttrumman och fryser till is där, alltså i trumman ej på fläktbladen.
Självklart gör de målade bladen ingen skillnad. Det är isbildning på skyddet runt omkring som är problemet. När det är just över nollan bildas det vattendroppar där som fryser av kylan som blåses ut på dem. Det är detta som ska lösas. Det är faktiskt smått otroligt att Thermia aldrig upptäckt och åtgärdat detta. Nu har användarna fått vara provbänk och vi vore tacksamma om leverantören tar fram en lösning och åtgärdar före nästa vinter. Hur svårt kan det vara, det finns ju redan konkurrenter som har löst det. Byta materialet och/eller åka håldiametern för fläkten. Det har flera gånger på denna sida framförts från Thermia hur mycket bättre deras system är jämfört med konkurrenterna. Det borde innebära att de har några konkurrentprodukter hos sig att studera.Det vore också positivt om man agerar professionellt och proaktivt kontaktar de som har en Atria installerad och åtgärdar för samtliga, inte bara för de som klagar. Man kan nog lugnt utgå från att alla har samma problem. Min granne har frågat mig om råd om vilken pump han skulle välja och jag kan garantera att när han hörde min låta som en smatter blev han inte imponerad. Det säljer inte.Anders
När det är ett par plusgrader så är ju plåten runt utblåset under nollan. I mitt fall var det även duggregn. Dropparna rann in på insidan av fläktskyddet och frös till is där.