Hej, jag kör golvkyla och tycker det fungerar mycket bra.
Jag installerade Daikin EGSAX10DA9W (Daikin Altherma GEO 3), vår modell har aktiv kyla. Eftersom den har aktiv kyla behövs inga andra burkar eller styrning.
Vi installerade den i november 2019 och har upplevt några varma somrar sedan dess, vi bor i Stockholm.
Vårt hus är byggt 1998-1999 (183kvm) och är välisolerat (30cm stenull i väggar, 60 cm lösull på vind, energiglas, platta på mark (med 20 cm cellplast som isolering om jag minns rätt).
Vi har golvkyla på både bottenvåning och övervåning, golvytan är fördelad 50/50 mellan klinker och parkett.
För att minska solinstrålning har vi två markiser (automatiska).
Jag upplever som sagt att golvkylan fungerar väldigt bra och har lite svårt att förstå varför inte fler verkar använda den metoden för att få ett drägligt inomhusklimat.
Fördelar som jag ser det:
- billigt, i år har det kostat 90kWh (med aktiv kyla)
- driftsäkert (så länge pumpen fungerar)
- komfort, inget sus eller drag
- borrhålet värms och sänker kostnaden för varmvatten
Nackdelar:
- komfort, klinkergolv kan kännas kalla men strumpor eller tofflor fixar detta
- jag inbillar mig att det blir fuktigare inomhus och funderar lite på om man kan behöva en avfuktare
- i mitt fall (just nu) måste jag pilla på framledningen för att hålla mig över daggpunkten då min pump inte stödjer en sådan automatik. MEN pumpen kan styras med HomeAssistant och det ska jag försöka fuska med nu i höst (Daikin verkar ha ett ganska öppet API).
Jag kan ingenting om Bosch/IVT och vet inte heller om enbart passiv kylning har tillräcklig kapacitet under en lång värmebölja.
Jag har gjort några inlägg om golvkyla tidigare som du säkert kan hitta.
Lycka till!