0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Fick tag i en ventkille idag som hade lager (SKF 608) för 2*50:- inkl låsbrickor, hemskickat och klart.Han sa att det är enkelt att byta, en låsring att ta bort samt en alubricka.Sen sa han också att ett byta av lager funkar i ca hälften av fallet. Beror lagertjutet bara på att lagret är gamalt brukar det funka, men om lagertjutet beror på att fläkten är i obalans av något skäl, tex gått länge utan att göras ren brukar ett motorbyte krävas. Om motorbyte krävs kostar motorn 1300-1500:- plus moms beroende på motormodell.Nu provar jag med ett lagerbyte till att börja med, så får vi se hur det går. Kanske håller nåt år iallafall.Det blir väl dags att byta elpannan mot nån värmepump framöver och då kanske det blir utbyte av hela rexoventen till nåt mordernare FTX-aggregat eller frånluftvärmepump kombinerad med ytjordvärme, vi får se.IVT´s nya kompaktkollektor, som de har kommit ut med info om ,ser intressant ut. Slipper gräva upp hela trädgårn. Skulle man gå på den blir dete väl en IVT TWIN med frånluft+kompaktkollektorn. Får kanske bege mig till villahem-mässan nu i helgen och skaffa mer info./matsVAr köper man fläktarna?
Hej,Även jag är på gång att byta lager i en, eller två av mina fläktar. Ovan hänvisas till FAG 608, och så vitt jag förstår är det länkade kullagret det samma, stämmer det? http://www.kullager.se/sv/article/350/kullager_608_2rs_8x22x7Jag antar att det är bäst att välja 2RS-varianten framför ZZ-varianten pga just tätningen, samt att ZZ ska smörjas?