0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ledsen över den dåliga informationen, här är den riktiga info:--------------------------------------Bor i villa på 220 kvm. värmer även garaget på 90 kvm.I huset har vi ca. 22 gr. och i garaget har vi ca. 17 gr.Mellan hus o garage sitter en egen cirkulationspump som förser värmelementen i garaget, det finns också en special justerbar ventil som blandar nytt varmt med det kalla som går i retur till pannan, på detta vis blir inte returvattnet från garaget helt kallt.
---------------------------------------Värmepump: Thermia EKO 155 JordvärmeInstallerad 2001-11-30.---------------------------Dimensionsdata:Markyta: 1030 kvm.Centrumsavstånd: 2,4 m. Läggningsdjup: 1 m.Slanglängd: 450 m.----------------------------Köldmedium:Typ: R404AMängd: 2,2 kg.-----------------------------Köldbärare:Typ: KBS Bio.Mängd: 135 liter.Koncentration: 30%-----------------------------Avläst från menyn efter 2 timmars i drift:Rumbör: 21 Kurva: 40Framl: 40(37) gr. C.Returl: 35(42) gr. C.VV: 47(44) gr. C.KB fr: -1 gr. C.KBtill: -5 gr. C.----------------------------------------
Motorskydden är helt manuella, så dom kan inte återställa sig automatiskt, pumpen gick i 36 timmar, sen löste den för LARM LP, jag gjorde rent filtret och startade den igen, det fanns lite skit i filtret, inte så mycket men nu är det rent. När jag kollar på 3-vägs ventilen går den vita plastgrejen inte lika långt upp som den gjorde tidigare, den går även att vicka lite på, det gjorde den inte för 2 dagar sen, då satt den fast i övre läget. När vi köpte huset var det 16A huvudsäkringar, vilket är alldeles för lite för denna typ av pump, vi har ju all hushållsel, hobbyrum o garage också, så i December fick jag bytt huvudsäkringarna till 20A.