Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/luft
(Moderatorer:
Bertil
,
pi.r
) »
Ämne:
Luftvärmepump mest för kyla
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Luftvärmepump mest för kyla (läst 3175 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
JoakimMm
Gäst
JoakimMm
«
skrivet:
19 mars 2022, 19:10:23 »
Citera
Hej!
Kollar runt på ett smidigt sätt att kyla ner vårt hus. Detta ska vara främsta funktionen men också bra som komplement till övrig uppvärmning på vintern. Bör man satsa på AC istället?
Ca 100 kvm enplanshus öppen planlösning. Fjärrvärme. Tips på lagom kraftig modell? Räcker en som kyler upp till 60 kvm? Ska ju inte bli 18 grader på sommaren. Bara tillräckligt svalt så vi kan sova.
J
Loggat
Josth
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 10206
Karma +4/-2
Kön:
Josth
SV: Luftvärmepump mest för kyla
«
Svar #1 skrivet:
19 mars 2022, 19:47:43 »
Citera
Hej! Jag tycker man bör satsa på en riktig luftluftvärmepump och inte bara AC. Då kan man som sagt få värme från den och ha backup för ordinarie värmesystem om det fortfarande finns el. Fjärrvärmen är ju normalt väldigt tillförlitlig men man får räkna på kWh-kostnaden för att se vad värmen kostar med de olika alternativen över tid. El-kostnaden beror nu väldigt mycket på var man bor och har för el-avtal. Man bör också kolla upp om fjärrvärmetaxan har någon straffavgift om man använder för lite fjärrvärme.
Hur mycket kyla som behövs beror bl.a. på hur välisolerat huset är, byggår, storlek på fönster och takkonstruktion. Bra persienner och markiser som skärmar av solstrålarna betyder väldigt mycket för kylbehovet dagtid. På kvällar och nätter blir det ju alltid svalare i Sverige och kylbehovet blir inte särskilt stort för att komma ner till runt 21° - 22° på ett par timmar. En modell som har storlek "25" i modellbeteckningen bör räcka hos er.
Loggat
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.
JoakimMm
Gäst
JoakimMm
«
Svar #2 skrivet:
21 mars 2022, 16:31:11 »
Citera
Hej!
Fick offert på dessa:
Daikin Stylish R35 vit med 5 års garanti, Pris inklusive standard installation med ROT-avdrag: 22 250:-
Inventor Comfort 18 med 5 års garanti, Pris inklusive standard installation med ROT-avdrag: 15 379:- (garantin kräver en service efter 3 år)
Mitsubishi Ninja 25 med 5 års garanti, Pris inklusive standard installation med ROT-avdrag: 18 382:- (1st.kvar)
Panasonic LZ 25 med 5 års garanti, Pris inklusive standard installation med ROT-avdrag: 22 841:- (smal innedel 25cm höjd)
Utifrån förra inlägg. Vilken passar då bäst? Erfarenhet från ngn av dessa?
Joakim
Loggat
Josth
Dignitär inom värmepump
Karma +4/-2
Kön:
Josth
«
Svar #3 skrivet:
21 mars 2022, 17:00:02 »
Citera
Då skulle jag välja Mitsubishi Ninja FT25 som har ett bra pris och är ett känt kvalitetsfabrikat. Mitsubishi Electric har tyvärr väldigt skralt med produktinformation för luftluftvärmepumpar på deras svenska hemsida (Mitsibishi villavärme) men det är en relativt ny bra modell med mycket goda värmeprestanda. Priset på Panasonic LZ25 är för högt tycker jag. Går att få billigare. Fördelen är den låga höjden. Man bör undersöka måtten på innerdelen och om den får plats där man tänkt att placera den. Inventor Comfort har jag aldrig hört talas om och det gör mig mycket misstänksam mot den. Daikin är också bra men har förmodligen onödigt kraftfull effekt och är bara specad ner till -15° så det beror på var man bor.
«
Senast ändrad: 21 mars 2022, 17:12:07 av Josth
»
Loggat
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.
electroluxaren
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 2459
Karma +1/-0
Värmepump eller värmepumpar?
electroluxaren
«
Svar #4 skrivet:
22 mars 2022, 11:19:48 »
Citera
Inventor går direkt bort utan att passera gå!
Panasonic sticker ut 35 från väggen och har inga finesser så den försvinner snabbt oxå
Mitsubishi är tryggt så den skulle jag satsa på
Loggat
JoakimMm
Gäst
JoakimMm
«
Svar #5 skrivet:
27 mars 2022, 11:21:03 »
Citera
Hej igen,
Tack för svar. Som sagt är jag mest ute efter kyleffekt och inte att få ner till 18 grader men kanske frön 28-29 till 23.
Räcker då 3,5 kW effekt som ninjan har?
Loggat
Josth
Dignitär inom värmepump
Karma +4/-2
Kön:
Josth
«
Svar #6 skrivet:
27 mars 2022, 11:39:33 »
Citera
Högst sannolikt jag ja, särskilt på kvällar och nätter då det ju alltid blir svalare ute. Extremt sällsynt med tropiska nätter i Sverige och de är bara strax över 20°. Men den behöver förmodligen jobba några timmar för att få ner temperaturen om den varit avslagen under dagen.
Loggat
lubbis
Expert på värmepump
Antal inlägg: 577
Karma +0/-0
lubbis
«
Svar #7 skrivet:
27 mars 2022, 12:11:34 »
Citera
eftersom det är kyla du är ute efter så kolla kylkapaciteten
Ninja 35 08-4,0 kW
Ninja 25 08-3,5 kW
Dottern satte in en Daikin Origi II XRH 25 på övervåningen (1,5 plans hus på 170 kvm) som har kraftig solinstålning då det är stor fönsteryta mot söder. Fen ger 1,0-4,2 kW.
Den kyler bra och det drar inte mycket ström, se bifogade siffror.
Loggat
Har vårdnaden om dotterns Daikin XRH40 och Daikin Origo XRH 25 som värmer/kyler 1,5 plans hus på 170 kvm
Nu insatslägenhet med fjärrvärme men tidigare
5 kW IVT C5 med 92 m aktivt hål i Östergötland som värmer 100+40 m2 i ett plan. Tidigare oljeeldning ca 2,5 m3/år. Nu totalförbrukning på 12 500 kWh.
http://www.abc.se/~m5938/
Knetha
Gäst
Knetha
«
Svar #8 skrivet:
15 maj 2022, 13:08:49 »
Citera
Intressant inlägg, då jag är ute efter samma. Vårt 1½ plans hus är på 151 kvm och även jag tänkte sätta den på övervåningen såklart, där är ytan kanske 70 kvm och stänger vi dörren till ett rum och klädkammaren kommer vi ner på ca 50 kvm.
Jag har sorterat bort modellerna med 25 i namnet då många av dem är uppgivna att kyla 0-25 kvm bara... Är de alltså "bättre än så" ? Min andra parameter i valet är att inomhusdelen får vara max 80 cm (kanske någon cm till) för att få plats mellan dörrpost och det sneda taket. För inte kan man väl sätta inomhusdelen i det sneda taket ?
Jag räknar med att inte använda den alls till värme...
Loggat
Josth
Dignitär inom värmepump
Karma +4/-2
Kön:
Josth
«
Svar #9 skrivet:
15 maj 2022, 13:30:34 »
Citera
När är ditt hus byggt? En modell storlek "25" räcker långt i Sverige eftersom det inte brukar bli extremt varmt uppåt 40° på dagarna och det blir alltid svalare ute framåt kvällen/natten. Effekten på kylan kommer att ligga uppåt det högsta värdet som anges i "max kyla", åtminstone om utedelen sitter i skuggan. Det är möjligen om man brukar komma hem typ kl 22-23 på kvällarna och det varit stekheta sommardagar och kylan inte varit påslagen under dagen som man kan önska sig extra hög kyleffekt för att snabbt kyla ner sovrummen innan det är sovdags. Men det tar alltid viss tid för kylan att passera dörrposterna in i sovrummen.
Loggat
Knetha
Nybörjare
Stad/land: Västerås
Antal inlägg: 4
Karma +0/-0
Kön:
Knetha
«
Svar #10 skrivet:
15 maj 2022, 13:55:15 »
Citera
Vårt hus är byggt 1980, Falu trähus och är relativt välisolerat tror jag. Det jag var rädd för var att "25:orna" behövde gå hårt med den högsta ljudnivån som följd. Och också för att vissa noterar dem som "för 0-25 kvm" vilket får mig att tro att denna kyler bara ett rums storlek...
Loggat
Josth
Dignitär inom värmepump
Karma +4/-2
Kön:
Josth
«
Svar #11 skrivet:
15 maj 2022, 14:18:05 »
Citera
Ok, ja husen började bli bättre isolerade under andra halvan av 70-talet efter oljekrisen -74. Om det är uppåt 30° inne efter en riktigt varm sommardag och man sätter på värmepumpen på kvällen behöver den gå på max kyla och hög fläkt ett par timmar innan den börjar lugna ner sig enligt min erfarenhet. Vill man ha lägsta möjliga (o)ljud från innerdelen är det bäst att söka bland de toppmodeller som har störst innerdel och därmed kan ge högt luftflöde med minsta ljudnivå. Det är nog viktigare än att välja "25" eller "35" om man tänker på ljudet. Har man snedtak borde det gå att bygga en låda med vertikal front att sätta innerdelen på i taket och fästa i glespanelen under om den inte får plats någon annanstans(?)
Loggat
Knetha
Nybörjare
Stad/land: Västerås
Antal inlägg: 4
Karma +0/-0
Kön:
Knetha
«
Svar #12 skrivet:
15 maj 2022, 16:53:38 »
Citera
Jo, jag vet. Men det blir inte snyggt (utseende går före funktion...
) så därför hamnar den på den enda möjliga väggen som inte är vägg till ett sovrum (risken för buller).
Loggat
koze
Nybörjare
Antal inlägg: 6
Karma +0/-0
koze
«
Svar #13 skrivet:
26 juni 2022, 20:51:33 »
Citera
Jag går i samma tankar och undrar om det finns en takfläkt man kan ha som inomhusdel istället för den fula kadetten på väggen som i vårt fall inte har någon naturlig placering på övervåningen. Vi kollade på frikyla men då hittade installatören inte en framkomlig väg för rören upp från pannrummet, då fanns iaf takfläkt som alternativ och i båda fallen är det väl ett kylmedium som pumpas runt?
Loggat
Josth
Dignitär inom värmepump
Karma +4/-2
Kön:
Josth
«
Svar #14 skrivet:
26 juni 2022, 21:42:16 »
Citera
Finns takkassetter för luftvärmepump som fälls in i innertaket om det finns tillräckligt utrymme där. T.ex. Mitsubishi Electric SLZ-M och PLA-M.
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/luft
(Moderatorer:
Bertil
,
pi.r
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 799
dolda: 0
användare: 1
Användare online
:
Leisti
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info