Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
»
Nibe
(Moderator:
Rickard
) »
Ämne:
Nibe F370 och LK ICS2 golvvärme
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
2
[
3
]
4
Next
Alla
Gå ned
Författare
Ämne: Nibe F370 och LK ICS2 golvvärme (läst 5072 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
ic00tope
Lär mig om värmepumpar
Stad/land: GRIMETON
Antal inlägg: 38
Karma +0/-0
Kön:
Värmepump eller värmepumpar?
ic00tope
SV: Nibe F370 och LK ICS2 golvvärme
«
Svar #30 skrivet:
31 mars 2022, 09:26:48 »
Citera
Hej igen,
inatt har min pump larmat för låg fl.temp och ligger nu och kör på tillsats till den stabiliserar sig över 17 grader. Är dessutom kallt inne.
En fundering jag har som jag inte blir klok på:
På pumpen så står framledningstemperatur och beräknad framledningstemperatur. Just nu ca 35 grader enligt kurva.
Men på min temperaturgivare på shuntsystemet så står den på runt 30 grader på framledningsröret, dvs. ca 5 grader lägre.
Framledningen enligt LK givare: 30 grader
Retur enligt LK givare 29 grader.
Framledning enligt meny Nibe: 35 grader
Retur enligt meny Nibe: 29 grader
Finns det någon ventil på själva värmepumpen som kan strypa det? Allt på LK systemet står fullt öppet förutom inblandningen som är stängd.
Loggat
1½-planshus byggt 2017. 100 kvm + fristående carport. Vattenburen golvvärme (LK ics2) 6 slingor med 2 separata radiatorer på övervångingen. Nibe F370 frånluftvärmepump.
Josth
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 10450
Karma +4/-2
Kön:
Josth
«
Svar #31 skrivet:
31 mars 2022, 12:44:52 »
Citera
Vad är beräknad framledningstemperatur på F370 och vad är uppmätt framledningstemperatur på F370? Det kan förekomma att uppmätt ligger under beräknad men i genomsnitt ska den bli rätt enligt den beräknande. På golvvärmeförelaren kanske temperaturgivaren sitter efter golvvärmeshunten? Vad heter modellen?
Loggat
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.
ic00tope
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
ic00tope
«
Svar #32 skrivet:
31 mars 2022, 12:58:21 »
Citera
Hej, beräknad och uppmätt är samma på VP som sig bör med viss skillnad ibland såklart. Det är de analoga mätarna på LK systemet som diffar ca 5 grader från mätvärdet på VP.
LK - system:
LK Fördelarshunt VS 2-2,5
RSK 241 85 12
NRF 836 43 25
Article no. 241 85 12
Cirkulationspump:
Grundfos Alpha2L 15-60 130
EEI <= 0.23 - Part 2
Loggat
1½-planshus byggt 2017. 100 kvm + fristående carport. Vattenburen golvvärme (LK ics2) 6 slingor med 2 separata radiatorer på övervångingen. Nibe F370 frånluftvärmepump.
Josth
Dignitär inom värmepump
Karma +4/-2
Kön:
Josth
«
Svar #33 skrivet:
31 mars 2022, 13:52:05 »
Citera
Golvkretsens termometer för framledningstemperaturen är placerad efter punkten där returen från golvvärmen blandas med framledningen från pannan så allt är som det ska när det är rätt inställt. Har man inga radiatorer i värmesystemet kan man däremot köra raka rör till golvvärmen om man vill spara pengar och har en bra cirkulationspump i pannan som orkar allt.
«
Senast ändrad: 31 mars 2022, 14:46:56 av Josth
»
Loggat
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.
ic00tope
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
ic00tope
«
Svar #34 skrivet:
31 mars 2022, 14:36:16 »
Citera
Hej igen,
har bifogat två bilder med mina analoga givare. Här är det som det diffar från vad VP anger som framledningstemperatur. Jag tror jag kör raka rör utan inblandning men ändå visar analoga givaren ca 5 grader mindre framledning än vad VP anger. På returen stämmer det.
Loggat
Josth
Dignitär inom värmepump
Karma +4/-2
Kön:
Josth
«
Svar #35 skrivet:
31 mars 2022, 14:48:46 »
Citera
Du har ju en golvvärmeshunt som tar ner framledningstemperaturen och med egen cirkulationspump. Då är det inga raka rör från pannan till fördelaren.
Loggat
ic00tope
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
ic00tope
«
Svar #36 skrivet:
31 mars 2022, 14:56:16 »
Citera
Jo men alla tempgivare är ställda högt (30 grader) så att de inte ska stänga. Alla andra manuella shuntar är öppna utom en som ska vara stängd så den inte blandar in returvattnet. Cirkulationspumpen stryper väll inte flödet?
Loggat
Josth
Dignitär inom värmepump
Karma +4/-2
Kön:
Josth
«
Svar #37 skrivet:
31 mars 2022, 15:23:20 »
Citera
Ja det är bra att nästan alla termostater står på max när man har värmepump så det alltid finns ett rejält flöde att arbeta med. Dock har F370 en äldre konstruktion med shunt så då kan man använda termostaterna om man vill och redan har noga ställt in värmekurvan i F370. Cirkulationspumpen på golvvärmefördelaren/-shunten garanterar ett bra flöde i alla slingor med öppen termostat och det vill man gärna ha för att få jämn temperatur över hela golvytan. Framledningstemperaturen från pannan shuntas ner i golvvärmeshunten till den temperatur som golvslingorna ska arbeta med. När det är som allra kallast på vintern vill man ofta ha ca 40° ut till golven och 55° ut till radiatorerna.
Loggat
ic00tope
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
ic00tope
«
Svar #38 skrivet:
31 mars 2022, 17:06:26 »
Citera
Japp, men då är det nog rätt. Men frågan är ju varför det fortfarande skiljer mellan VP faramledningstemperatur och analoga givaren i LK systemet.
Loggat
Josth
Dignitär inom värmepump
Karma +4/-2
Kön:
Josth
«
Svar #39 skrivet:
31 mars 2022, 17:27:59 »
Citera
Du förstår uppenbarligen inte vad jag skriver så jag bryter här. Lycka till!
Loggat
ic00tope
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
ic00tope
«
Svar #40 skrivet:
01 april 2022, 09:22:53 »
Citera
Trevligt..... Lycka till själv!
jag har inte shuntat ner någonting då jag öppnat alla på max så därför undrar jag varför temperaturen inte stämmer med VP. Vad kan vara fel är min initiala fråga? DVs. är det någonstans man kan justera som inte är på LK systemet som jag missat.
Loggat
HBerggren
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Västra Götaland
Antal inlägg: 4202
Karma +3/-1
HBerggren
«
Svar #41 skrivet:
01 april 2022, 12:26:17 »
Citera
Skummade igenom tråden lite, din stopp av värme är högre än normalt (17). När utetemperaturen varit över stopptemperaturen under filtreringstiden (24h) så upphör värmeproduktion. Då ger den inte värme i onödan på sommarnätterna, om man inte vill det förstås, golvvärme badrum etc.
Loggat
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.
ic00tope
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
ic00tope
«
Svar #42 skrivet:
01 april 2022, 12:37:59 »
Citera
Höjde kurvan igårkväll för att se vad som hände. Det intressanta var att då var både beräknad och faktisk framledning på pumpen 40 grader nu på morgonen. Men givarna på LK låg kvar på ca 30-31 grader. Så någonstans stryps det...
Jag har justerat tiderna som du nämnde ovan tidigare till standard.
Loggat
Erik Renberg
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 905
Karma +0/-1
Respekterar naturlagarna
Erik Renberg
«
Svar #43 skrivet:
01 april 2022, 19:16:59 »
Citera
På frågan om "vad som stryper": Det är ju det som "golvvärmeshunten" GÖR (läs igen vad Josth skrev).
Dvs de rören du har ovanför golvvärmefördelaren där cirkulationspumpen sitter har som funktion att blanda det varma vattnet från VP med returvatten från golvvärmen så att temperaturen SKA bli lägre. Så brukar det funka i alla fall. Kan inte se på dina bilder hur rören går exakt. Men ta en titt på dina rör själv och känn med handen och följ rören och kolla.
Loggat
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.
ic00tope
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
ic00tope
«
Svar #44 skrivet:
01 april 2022, 22:52:04 »
Citera
Jo, den delen har jag förstått kring LK systemet och därför "om" jag läst instruktionen rätt stängt av inblandningen och öppnat allt annat för att inte få någon strypning men ändå så får jag en lägre temperatur. Kan det vara så att shunten för blandningen inte stänger riktigt? Är inte ett gammalt system så tror inte det ska ha kärvat ihop. Installerat 2017.
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
2
[
3
]
4
Next
Alla
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
»
Nibe
(Moderator:
Rickard
) »
Ämne:
Nibe F370 och LK ICS2 golvvärme
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 720
dolda: 0
användare: 6
Användare online
:
lubbis
Frazze62
Kloge
Heat?
ErikB
Hilton
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info