Hej,
Jag har en IVT Vent 402 som installerats med ett tilluftsaggregat TA450. Ända sedan installationen gjordes har jag upplevt att tilluften i bostaden varierar ganska mycket i temperatur, den inkommande luften håller allt mellan 5 och 35 grader (under vintertid i mellersta Sverige). Ibland är tilluften varm (30-35 grader) flera dagar i sträck, för att sedan sjunka ner mot utomhustemperaturen en eller flera gånger per dag. När tilluften knappt värms något går bostadens elradiatorer in för att hålla inomhustemperaturen uppe, och detta känns inte som en optimal lösning.
Jag har försökt förstå vad det är som gör att tilluftstemperaturen ibland sjunker genom att lusläsa installationsanvisningen och läsa av olika driftsparametrar i värmepumpens display. Det jag kan se är att när tilluften är kall så är varvtalet lågt för värmebärarpumpen PC0 (som cirkulerar vatten genom kondensorn, varmvattentanken och tilluftsaggregatet), typiskt 8-15%. När istället allt är "som det ska" och tilluften håller en hög temperatur är varvtalet på PC0 snarare upp mot 80%. Vad jag kan utläsa från installationsmanualen är att styrningen av PC0 kan ske på två sätt:
1. Automatisk - varvtalet regleras för att uppnå en vald temperaturdifferens för värmebäraren
2. Konstant - ett konstant varvtal anges ("bör endast göras i undantagsfall")
Jag kanske missar något, men jag tänker att mitt "problem" är att värmebärarpumpen ibland går ner på för låga varvtal. Har ni några tankar om hur detta kan undvikas utan att frångå den automatiska varvtalsregleringen för PC som verkar vara rekommenderad? Jag har provat att ställa styrningen för PC0 i konstant läge istället och angett ett värde på 80%, men till min förvåning verkar varvtalet ändå regleras automatiskt och ligger inte alls på 80%. Jag kanske tolkar installationsmanualen fel någonstans, hoppas att någon kan hjälpa mig att hitta rätt.
Tack på förhand!