Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: IVT Vent 402 - ojämn temperatur från tilluftsaggregatet  (läst 1562 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad B1rd

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
IVT Vent 402 - ojämn temperatur från tilluftsaggregatet
« skrivet: 17 februari 2022, 21:55:11 »
Hej,

Jag har en IVT Vent 402 som installerats med ett tilluftsaggregat TA450. Ända sedan installationen gjordes har jag upplevt att tilluften i bostaden varierar ganska mycket i temperatur, den inkommande luften håller allt mellan 5 och 35 grader (under vintertid i mellersta Sverige). Ibland är tilluften varm (30-35 grader) flera dagar i sträck, för att sedan sjunka ner mot utomhustemperaturen en eller flera gånger per dag. När tilluften knappt värms något går bostadens elradiatorer in för att hålla inomhustemperaturen uppe, och detta känns inte som en optimal lösning.

Jag har försökt förstå vad det är som gör att tilluftstemperaturen ibland sjunker genom att lusläsa installationsanvisningen och läsa av olika driftsparametrar i värmepumpens display. Det jag kan se är att när tilluften är kall så är varvtalet lågt för värmebärarpumpen PC0 (som cirkulerar vatten genom kondensorn, varmvattentanken och tilluftsaggregatet), typiskt 8-15%. När istället allt är "som det ska" och tilluften håller en hög temperatur är varvtalet på PC0 snarare upp mot 80%. Vad jag kan utläsa från installationsmanualen är att styrningen av PC0 kan ske på två sätt:

1. Automatisk - varvtalet regleras för att uppnå en vald temperaturdifferens för värmebäraren
2. Konstant - ett konstant varvtal anges ("bör endast göras i undantagsfall")

Jag kanske missar något, men jag tänker att mitt "problem" är att värmebärarpumpen ibland går ner på för låga varvtal. Har ni några tankar om hur detta kan undvikas utan att frångå den automatiska varvtalsregleringen för PC som verkar vara rekommenderad? Jag har provat att ställa styrningen för PC0 i konstant läge istället och angett ett värde på 80%, men till min förvåning verkar varvtalet ändå regleras automatiskt och ligger inte alls på 80%. Jag kanske tolkar installationsmanualen fel någonstans, hoppas att någon kan hjälpa mig att hitta rätt.

Tack på förhand!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29422
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: IVT Vent 402 - ojämn temperatur från tilluftsaggregatet
« Svar #1 skrivet: 17 februari 2022, 23:00:40 »
Vet du hur din TA450 är inkopplad?
Kan du styra värmen med värmekurvan?
I så fall är den kopplad på den vanliga värmekretsen och kylan du upplever är när värmepumpen växlar till att värma varmvatten.
Den går att koppla in på ett uttag för att värmas via VVB vilket ger en jämnare värme, men detta triggar tyvärr elpatron i större utsträckning.

Du kan läsa denna tråden.

https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=76049.0;all
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad B1rd

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Vent 402 - ojämn temperatur från tilluftsaggregatet
« Svar #2 skrivet: 18 februari 2022, 07:27:36 »
Tack för input. TA450 är vad jag kan se inte inkopplad på värmekretsen (enligt bifogad bild från installationsmanualen). Värmepumpen är inställd på ”Enbart varmvatten” och flödet till TA450 slås på och av med en termostat i bostaden som stänger flödet till TA när temperaturen är över ett givet värde. Nu på vintern har jag dock vridit upp termostaten på max så att tilluften alltid ska värmas. Därmed står växelventilen alltid i varmvattenläge och jag tror inte att det är någon växling som orsakar temperaturdipparna. 

Om jag provar att köra värmepumpens funktionskontroll och manuellt vrider upp PC0 till ett högt varvtal så känner jag direkt hur vattenröret upp till TA blir varmt igen. Men som sagt, av någon anledning regleras varvtalet ner titt som sätt under drift och detta orsakar temperaturdipparna.

Tack för tips om den andra tråden. Jag har läst den och följt Opptis slutsatser om hur eltillskottet kan minskas.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29422
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: IVT Vent 402 - ojämn temperatur från tilluftsaggregatet
« Svar #3 skrivet: 18 februari 2022, 08:36:24 »
OK.
Du är altså här och ändrar i menyn?
Knepigt i så fall att den inte går att köra på ett fast varvtal?
Vad händer om du ställer ner Temp.delta Värme till ett lägre värde?
Kolla även om det finns nån inställning direkt på själva cirkpumpen?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad B1rd

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Vent 402 - ojämn temperatur från tilluftsaggregatet
« Svar #4 skrivet: 18 februari 2022, 09:33:56 »
Precis, det är där jag testat att ändra. Jag håller med, det är märkligt att funktionen med konstant varvtal inte verkar fungera. Jag har dels kollat aktuellt PC0 varvtal, och känner även direkt på pumpen att den inte påverkas när jag ändrar i menyn. Kanske något att ta upp med företaget som installerat värmepumpen?

Temp.delta värme är default 1.5 grader när man i driftsättningen anger att det finns ett tilluftsaggregat, annars 7 grader. Man kan bara minska den ner till 1.0 grader, och det ger ingen märkbar skillnad. Jag hittar ingenstans mellan vilka punkter denna delta beräknas, låter det troligt att det är före och efter kondensorn (TC0 och TC3 i följande bild)?

Pumpen PC0 har, till skillnad mot värmesystemets pump PC1, inga knappar eller inställningsmöjligheter vad jag kan se. Om jag tolkar bilden i mitt föregående inlägg (inkoppling av TA) rätt så sitter TA parallellkopplat med varmvattentanken och därmed borde det inte vara skadligt för pumpen att gå på ett konstant högt varvtal även under de tillfällen då min rumstermostat stänger flödet till TA. Låter det vettigt eller tänker jag fel?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29422
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: IVT Vent 402 - ojämn temperatur från tilluftsaggregatet
« Svar #5 skrivet: 19 februari 2022, 08:15:05 »
Om man kollar på den andra bilden på hur TA450 kopplas in så ser den ut att vara parallellkopplad mot VVB, stämmer.
Det innebär att termostaten kan stänga flödet på TA450 och värmepumpen ska fortsätta kunna göra varmvatten.
Men det är ju onödigt att köra den på detta viset på sommaren?

Jag har inga fler idéer på hur man kan få PC0 att gå med jämn fart, låter som mjukvarufel?
« Senast ändrad: 19 februari 2022, 08:18:58 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad B1rd

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Vent 402 - ojämn temperatur från tilluftsaggregatet
« Svar #6 skrivet: 19 februari 2022, 14:11:53 »
Tack för din input, nu har jag lite mer på fötterna inför att installatören kontaktas.

Vet du förresten om mjukvaran kan uppdateras, och i så fall hur?

Fisolle

  • Gäst
Fisolle
SV: IVT Vent 402 - ojämn temperatur från tilluftsaggregatet
« Svar #7 skrivet: 19 april 2022, 19:01:58 »
Hittade du någon lösning på detta?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!