0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hänger inte riktig med. Ska du använda kyla och enligt din ritning så är det samma på både kyla och värme till GV och fläkt.
Hej,Har bestämt mig – det blir aktiv kyla! Med andra ord – nya förutsättningar i slutprojekteringen. Har fastnad i frågan om volym / arbetstank. Har läst på så mycket jag kan men känner mig ändå osäker på om jag eventuellt har otur när jag tänker. Skickar med en ritning hur jag tänkt göra. Alla kommentarer, idéer eller kritik är välkommet. Förutsättningar- VP – Daikin Altherma Geo 3 med aktiv kyla- Golvvärme på båda våningsplanen (fördelat på två fördelarskåp)- 2 st kylkonvektorer (en per våningsplan)- 1 st kylbatteri kopplat på tilluften vid FTX:en- Vill inte köra ner kyla i golvvärmen utan kylan skall uteslutande gå till konvektorer / kylbatteri- Kommer använda mig att rumstermostater per rum- Kommer ha braskamin och elda friskt så troligtvis kommer många slingor vara avstängda då och dåVad jag vill vinna med en extra tank- Öka volymen – när golvvärmen är bortkopplad (vid kyldrift) kvarstår inte många liter vatten som cirkulerar till konvektorerna (OBS! Aktiv kyla – det är inte brine som pumpas till konvektorerna utan samma vatten som går till golvvärmen)- Flödesutjämna – Bibehålla volym även när rumstermostater stänger av slingor- Minska antalet start / stopp för att förlänga livslängden på VP- Minimera värmeknäppningar. Då installationen inte är gjort ännu vet jag inte om jag kommer få problem med värmeknäppningar. Här ligger väl min största balansakt. Misstänker att det i kylsynpunkt är mycket bättre att ha tanken på returen (maximal kyla rätt ut till konvektorerna istället för att blanda ut kylan i tanken). Skall man minimera värmeknäppningar borde tanke i stället stå på framledningen direkt efter VP. Jag kommer använda värmen mycket mer än kyla sett på årsbasis. Skall jag försäkra mig om att inte få värmeknäppningar med minskad effekt på kylan eller skall jag chansa och maximera för kyla med tanken på returen….?Utmaningar- Vad jag förstår skall en kyltank kopplas på ett sätt och en tank för värme på ett annat sätt. Vill inte ha två tankar. Hur optimerar men bäst med en tank… (ansluta tilloppet i toppen eller botten samt tanken på framledningen eller returen)- Cirkulationspumpar… I mitt förslag har jag bara med den interna cirkulationspumpen i VP´n. Borde man ha ytterligare en cirkulationspump? Var skulle den i så fall sitta och hur påverkar det rördragningen?Bifogar min planerade lösning. Önskar så mycket kritik / förbättringsförslag som jag bara kan få.Stort tack för hjälpen!MvhAndreas
Daikins bergvärmepump har 4-vägsventil så den kan vända på förångare/kondensor precis som en luft/luft värmepump.Detta drar väl lite mer ström än frikyla, men å andra sidan slipper man mellanväxlare eller 4-rörskonvektorer.