0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej på er,har för någon vecka sedan installerat en Thermia Atlas 18den går som en klocka o är otroligt tystLäste om denna maskin o föll för HGW funktionen men där är en liten besvikelsedå huset är välisolerat med följen låg framledning vilket gör att HGW inte hjälper till så mycket med under 30 grander i framledning vid 0 ute är vb fram 27 grader.Regleringen är i stort sett perfekt o enkelSå till appen som saknar det mesta i info om driften om man jämför med nibe.Är i övrigt väldig nöjd med pumpen
Problemet med HGW är att det är en inverter och när kompressorn ska varav ner ( som är så bra ) så blir det ingen temp på hetgasen. Samtidigt så stjäl HGW värme från systemvattnet och det blir lite mindre värme ut. Och då ska kompressorn varva upp igen. Det är bäst med en ON/OFF som går på max för att en HGW ska ge något. Har en dum VP ON/OFF med HGW , HGW stal så mycket värme så jag kopplade om så båda växlarna går till värme , har tank som VP laddar.
Hej,Ja det kan vara som ni siger med HGW kollade precis vb fram 26 vb retur 24 hetgas 34pumpen går på växel 3men regleringen är förbannat bra.Har en nibe F1355 ett rent helvete att få o funka vettigtHar även 2 st F1255 o en S1155 betydligt lättare att få o fungera än F1355men tycker nog att Atlasen är bättre den bara funkade perfekt från början inte så förbannat invecklad styrMed vänlig hälsning,
Nej . Det är inga problem med att det är en inverter och hetgas . Tvärtom, när hetgasen når laddtemperatur Blir det kärlek på riktigt. Den stjäl ingen effekt. Den ger effekt till 2 behovsområden samtidigt. Om du har en hetgasväxlare och kopplat om den till värme istället för att nyttja den när det går till produktion Av varmvatten till en oslagbar COP för varmvatten som kan bli 75-80 g varm i dess bästa driftfall .Din rekommendation är en aning felaktig
VP känner av tempen som ska värma huset och går med en viss Hertz , som expl 60 och då är hetsgasen på en viss nivå ( storlek ?? ) sänks då varvtalet på kompressorn för at inte ge förmycket värme, så måste även hetgasen bli lägre, annars är det fel någonstans.
Har det blivit "bättre" med thermias inverter, för på min on/off så minskar ju framledningen på displayen med 2 grader då hgw är på. Så för mig går 5 grader ut i värmen och 2 grader till vv då hgw är på. En inverter tycker jag ju då ska växla upp (om behov) för att ännu köra är=bör temperatur utan att stjäla 2 grader?
Så när din HGW är på , med att laddpumpen för VV är igång då. Klart den VV stjäl en del som ska gå till värmen VBX och VVX ligger ju i serie med VVX först och varmast hetgas. Nu är det väl så att flödet över VVX om det ändras så blir det lite olika förluster på den hetgas som fortsätta till VBX. Fult naturligt med en sänkning av hetgasen kyls i första växlaren. Därom är det inga tveksamheter.
Hej det många svar o funderingar i detta med HGW.Funderar på en annan sak om detta med cop den är ju redoviasad 0/35Vad händer med com under det är det samma hela vägen ner eller ändras den med så cop blir bättre vid tex 0/30 eller om har 4/25?.Med vänlig hälsning,