0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej,Jag har en Focus 13 Elpatron till att värma huset. Vad kan jag koppla in för luft/vatten för att slippa byta ut den?Den är installerad 2000 så känns fel att slänga ut något som funkar. Under den står en vattenberedare. Tror den är av samma märke.Lite info om huset.Köpte det i Januari.Huset står i stockholmsområdet. Har kollat elförbrukningen under Jan-Mars, Runt 1200-1000 Kwh / Vecka. (Totalt 30000 Kwh/år enl förra ägaren)140 m2 + Biarea 95 m2 (Källare)Temperaturen i huset är runt 20 grader och i källaren 18 grader.Det finns temperatursenor som känner av ute/inne temp kopplad till pannan. Tyvärr fanns det ingen manual till pannan / vattenberedaren. Har efterfrågat från lev. men inget har kommit.Någon som har något bra förslag till Luft/vatten maskin.
Är det CTC och Nibe som gäller?
Citat från: Pettan skrivet 29 mars 2006, 12:20:29Är det CTC och Nibe som gäller? IVT går också bra...Sture
Nu blir jag fundersam. I början av inlägget är det bättre att byta ut pannan vilken jag kan ha förstående för. Pratade med CTC och dom trodde 30 k extra om man byte ut panna. Styrenhet 7 k.23 k extra från banken och man får nytt och snyggt. Men sen kommer lite frågetecken i fortsättingen. Ang om det är värt.Jag som tyvär inte har någon elmätare. Hur mycket drar VVB? Min kan man ställa in gradantal på. Och har den på 70. Nya kan man ju ha på lägre och peaka för att döda bakterier. Hur mycket kännar man på det? Och på sommaren borde det räcka med L/V för att värma vattnet. Och det måste väl vara billigare.Detta blir ju en investering som förhoppningsvis betalar sig på 8-10 år. Berg/Markvärme har jag skippat. Vill inte borra/gräva upp tomten.Men vad menar du med "andra kompletta luft/vattenvärmepumpar".Finns det andra alternativ som jag har missat? Tacksam om ni har lust att upplysa mig.MvhPeter
Berg/Markvärme har jag skippat. Vill inte borra/gräva upp tomten.Men vad menar du med "andra kompletta luft/vattenvärmepumpar".Finns det andra alternativ som jag har missat? Tacksam om ni har lust att upplysa mig.
2 vuxna och 2 barn. 8 / 10 år. Bara dushar. Inget badkar i huset.