Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Luft/Vatten till Focus 13  (läst 6416 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bgn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 337
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Luft/Vatten till Focus 13
« Svar #15 skrivet: 10 april 2006, 12:10:46 »
Hej Kaj,

CO2 soppan? Härligt med oprecisa, gärna ogrundade, påhopp. Speciellt när det inte finns någon från Ahlsell eller Sanyo som tillskyndar. Undrar för övrigt vad du avser....

Förslagsvis håller du dig till försäljningsargument för din egen utrustning, gärna sakliga. Lite ytterligare information om COP för din pump skulle inte vara så tokigt (och då menar jag sådant som står i en teknisk beskrivning från tillverkaren, inte de som jag tolkar som förhandsdata som är lagt på hemsidan). När du säger 5 årig garanti, är det du och ditt företag som står för detta eller är det något större företag i bakgrunden?

Nu låter det spydigt ovan, men det var inte alls meningen - läs det inte så. Det är mest av intresse, jag tror att du/ni har en bra produkt.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Luft/Vatten till Focus 13
« Svar #16 skrivet: 10 april 2006, 12:48:17 »
Det är väl bra att nasarna smutskastar varandras produkter lite lagom, dÃ¥ kanske Vi konsumenter kan fÃ¥ lite veta fler sanningar om produkterna  ;) :) För frÃ¥gar man t.ex andra fabrikats säljare om CO2 maskinen, sÃ¥ fÃ¥r man intrycket att det är en ombyggd ismaskin, med dÃ¥lig effekt. Men med tillräcklig sprängkrafts potential, att omvandla vilken villa som helst till flis  ;D ;D

mvh humlan.

Utloggad qvisten

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 692
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Luft/Vatten till Focus 13
« Svar #17 skrivet: 10 april 2006, 14:28:57 »
ang Sanyo CO2 utedel så är den från början byggd som en varmvatten beredare

mvh Rickard

Utloggad Acqua inverter

  • I branschen
  • Lär mig om värmepumpar
  • *****
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
    • varmeutveckling.se
SV: Luft/Vatten till Focus 13
« Svar #18 skrivet: 11 april 2006, 16:25:34 »
Hej Kaj,

CO2 soppan? Härligt med oprecisa, gärna ogrundade, påhopp. Speciellt när det inte finns någon från Ahlsell eller Sanyo som tillskyndar. Undrar för övrigt vad du avser....

Förslagsvis håller du dig till försäljningsargument för din egen utrustning, gärna sakliga. Lite ytterligare information om COP för din pump skulle inte vara så tokigt (och då menar jag sådant som står i en teknisk beskrivning från tillverkaren, inte de som jag tolkar som förhandsdata som är lagt på hemsidan). När du säger 5 årig garanti, är det du och ditt företag som står för detta eller är det något större företag i bakgrunden?

Nu låter det spydigt ovan, men det var inte alls meningen - läs det inte så. Det är mest av intresse, jag tror att du/ni har en bra produkt.

Hejsan bgn!

När det gäller "soppa" så menar jag till stor del marknadsföringen som "bergvärmeersättaren", den har ju inte den prestandan som krävs..

Detta har enligt min uppfattning lurat många konsumenter, och verkar ha resulterat i att man laborerar mycket med inställningar för att göra en vp med stora begränsningar till just "bergvärmeersättare".

Från leverantörshåll verkar det som kunskapen inte riktigt finns för att optimera co2:an heller.

Jag har ansett från början att co2 tekniken inte är tillräckligt utvecklad ännu.

Du kanske har haft "korten" på bordet innan du gjort ditt inköp, många verkar inte ha haft det.

Jag jobbar med mina vp för att jag vill kunna erbjuda något riktigt bra till mina kunder och håller dessutom ögonen på utvecklingen utanför Sverige.

När det gäller din undran om cop-värden så finns ju min leverantörs broschyr på hemsidan, den visar strömförbrukning samt levererad effekt vid olika temperaturer (du måste lusläsa lite).

Min reflektion annars är att jag väntar på luft-vatten testen innan jag vill presentera exakta cop-värden, hittills har det mig veteligen inte varit så många som hållit det dom lovat.

Jag är övertygad utifrån min erfarenhet, 17 år nu med värmepumpar, att jag har en mycket bra produkt.

Angående garantin, det är företaget som jag jobbar på som står för garantin, det sätts dessutom undan pengar hos leverantören för garantiändamål när vi gör inköp.

Nu hoppas jag att du fÃ¥tt pÃ¥hoppet studs  mera preciserat och svar pÃ¥ en del andra frÃ¥gor, om du sedan är nöjd med dom vet jag inte, hoppas det..

Mvh Kaj  *vinkar*
Jobbar med konstruktion och installationer av värmesystem, samt kyl och frysanläggningar. Värmer egen fastighet med "hemmabygge" på ca 35kW uteffekt.

Utloggad bgn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 337
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Luft/Vatten till Focus 13
« Svar #19 skrivet: 11 april 2006, 17:16:04 »
Hallå,

Tack för preciseringen, det är lugnt.  Thumbsup Jag reagerade bara lite mot den generaliserande beskrivningen och jag hÃ¥ller definitivt med avseende marknadsföringen och att flera installatörer, bla baserat pÃ¥ frÃ¥gor pÃ¥ forumet, inte verkar ha kontroll pÃ¥ hur CO2an skall intrimmas för att det skall bli bra.

Avseende din VP: Det är säkert en bra produkt. Den hade varit med på "short list" om jag skulle skaffat VPn idag. En eloge för att du ställer upp och diskuterar på forumet, man skulle önska att fler följde ditt, Adams och Rickard VPGRs exempel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!