0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Rumsgivaren kompenserar för tillfälliga temperaturvariationer genom att ställa upp/ner börvärdet på värmepumpen.Dina styrdon på golvvärmen kompenserar genom att strypa vattenflödet.Du kan jämföra med att köra bil och antingen släppa gasen om det börjar gå lite för fort eller behålla gaspedalen nertryckt och bromsa samtidigt.Själv släpper jag gasen då det är mer ekonomiskt.
Enligt NIBE's installationsmanual för F730 ska inte rumsgivaren vara aktiverad (styrande) vid golvvärme.
Det är golvvärme i betong jag har, enplanshus. Jag vet inte om jag inbillar mig, men jag tycker att det har varit en mer ojämn temperatur den här vintern, samt att elpatronen fått gått in och stötta mer. Å andra sidan så har jag med elpriserna som varit haft mer koll på pumpen och elpatronen. Termostaterns till golvvärmeslingorna är av vridtyp och där fick jag bara med mig att de ska stå fullt öppna där man vill ha så varmt som pumpen producerar (22 grader) och bara dra igen om man vill ha kallare i något rum. Ena sidan av huset (närmst golvvärmefördelaren) känns varmare än resten av huset.