Hej!
Jag har sen i somras en ny värmeanläggning som fungerat bra hela tiden utan ett enda larm. Värmen har varit stabil hela tiden. Men eftersom jag är intresserad av styr o regler, så vill jag ju försöka förstå hur jag ska optimera inställningarna så att pumpen går så jämt som möjligt, med så få starter som möjligt.
Jag valde en inverterpump, som jag trodde skulle kunna ligga och reglera sig på varvtalet en stor del av tiden. Men när jag går in och tittar i myUplink Historik, så ser det ut som att jag köpt en on/off pump.
Min fråga är, går det att säga nåt om, hur många start/stopp man ska kunna komma ner till i genomsnitt, t.ex under December? Jag förstår att det beror på dimensionering, vattenmängd i systemet, element / golvvärme mm, men jag vet inte hur jag ska ringa in vad jag ska se som en bra reglering. Tycker allt fladdrar mycket, pumpfrekvens, framledningstemperatur o.s.v
Jag har en VVM S320 CU och F2120-12kw pump, med inomhusgivare som är med och styr. 150 kvadrat hus med 100 kvadrat element och 50kvadrat golvvärme. Allt med öppna spjäll, termostater borttagna. Utom i nåt rum.