Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Svenska apotek med tillstånd
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: Hjälp med att tolka driftinfo CTC Ecoel/Ecoair  (läst 880 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad perka99

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
Hjälp med att tolka driftinfo CTC Ecoel/Ecoair
« skrivet: 21 januari 2022, 11:02:49 »
Hej, har precis flyttat in i ett hus med en CTC Ecol 1800/EcoAir installerad men har svårt att förstå driftinfon/inställningarna.
Känns som att förbrukningen är väldigt hög, ligger på ca 150kwh / dygn och jag bor i Stockholm.
Har även väldigt kallt i huset, ca 17 grader
Huset är ca 300 kvm med gamla fönster så det bidrar säkert till en högre förbrukning.

Är det så enkelt att värmepumpen helt enkelt inte orkar värma huset utan att spetsa mycket med elpatronen och jag helt enkelt måste öka det värdet på den övre pannan?

Här kommer lite mer info

Just nu på driftinfo:
Ute -3°
Panna °c 44 (54)
Framledn °c 40 (47)
Panna nedre °c 40(52)
Hetgas 86
Kompr till
Fläkt hög
laddpump till
VP in/ut °c 33/40
Ute VP °c -3
Radiatorpump till
Eleffekt kW 3.0+0
Strömuttag 10(20)
Shuntventil
Fördr shunt 0min

Program ID 1011111
Program datum 09-05-20

Huskurva:
Lutning: 55
Justering: 2


Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 6579
  • Kön: Man
SV: Hjälp med att tolka driftinfo CTC Ecoel/Ecoair
« Svar #1 skrivet: 21 januari 2022, 11:09:32 »
Ser ju ut som varken panntemperaturerna eller framledningstemperaturen orkar upp till sina börvärden utan ligger ganska mycket under. Är det så hela tiden? Behövs mer effekt från el-patronerna i så fall. Vilken Ecoair är det? Effekt?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad perka99

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
SV: Hjälp med att tolka driftinfo CTC Ecoel/Ecoair
« Svar #2 skrivet: 21 januari 2022, 11:36:07 »
Ser ju ut som varken panntemperaturerna eller framledningstemperaturen orkar upp till sina börvärden utan ligger ganska mycket under. Är det så hela tiden? Behövs mer effekt från el-patronerna i så fall. Vilken Ecoair är det? Effekt?
Osäker, hittar inte beteckningen på utedelen men bifogar ett foto om det kan hjälpa

Har bara haft huset sedan december men förbrukningen har varit 150kwh/dygn i genomsmitt.

Är även lite osäker om shunt automatiken fungerar som den ska

Kikar jag under historisk driftinfo så går kompressorn konstant utan några start/stopp

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 6579
  • Kön: Man
SV: Hjälp med att tolka driftinfo CTC Ecoel/Ecoair
« Svar #3 skrivet: 21 januari 2022, 11:50:00 »
Ok, ser ut som EcoAir 105, 107, 109 eller 111. Hoppas det är den sistnämnda i ett så stort hus. När är huset byggt? Är det vanlig takhöjd inne runt 2,5 m? 300 kvm är väldigt stort så det går åt mycket energi för att ha det uppvärmt. Om planlösningen är hyfsat öppen tror jag det billigaste och enklaste för att få ner elförbrukningen är att sätta in en kraftfull luftluftvärmepump på lämpligt ställe. Den kan även användas för kyla under varma sommarveckor.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3631
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med att tolka driftinfo CTC Ecoel/Ecoair
« Svar #4 skrivet: 21 januari 2022, 12:16:46 »
Ser ut som en 105 eller 107 och då blir det inte mycken värme av den vid minus ute, den modellen är specad för att stanna vid - 10 ute, att den går 24/7 är inget konstigt då den inte orkar lyfta tempen, ( dom går tills returen är ca 45 C , då stannar den och väntar in lägsta temp på returen )   och då går patron in , den övre är mer för VV och den undre för värmen

Utloggad perka99

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
SV: Hjälp med att tolka driftinfo CTC Ecoel/Ecoair
« Svar #5 skrivet: 21 januari 2022, 12:44:06 »
Ok, ser ut som EcoAir 105, 107, 109 eller 111. Hoppas det är den sistnämnda i ett så stort hus. När är huset byggt? Är det vanlig takhöjd inne runt 2,5 m? 300 kvm är väldigt stort så det går åt mycket energi för att ha det uppvärmt. Om planlösningen är hyfsat öppen tror jag det billigaste och enklaste för att få ner elförbrukningen är att sätta in en kraftfull luftluftvärmepump på lämpligt ställe. Den kan även användas för kyla under varma sommarveckor.
Tegelhus byggt 63, takhöjden är 260 på mellanplanet, 240 på övre planet. Pumpen är från 2009 så får nog borra för bergvärme när det är dags att byta

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 6579
  • Kön: Man
SV: Hjälp med att tolka driftinfo CTC Ecoel/Ecoair
« Svar #6 skrivet: 21 januari 2022, 13:13:55 »
För 300 kvm från -63 bör man titta på värmepumpar kring 15-16 kW effekt. Om nuvarande är från 2009 bör den hålla ett antal år till, men den är rejält underdimensionerad med dagens referensramar. Det är som sagt möjligt att komplettera med en LLVP för att förbättra läget i närtid. Söder om Gävle säger man att bergvärme eller dagens luftvattenvärmepumpar inte skiljer ekonomiskt sett. Bergvärme sparar aningen mer kWh men borrhålet kostar också mer. Beror på vad man tycker om utedelen etc.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad perka99

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
SV: Hjälp med att tolka driftinfo CTC Ecoel/Ecoair
« Svar #7 skrivet: 21 januari 2022, 13:42:33 »
För 300 kvm från -63 bör man titta på värmepumpar kring 15-16 kW effekt. Om nuvarande är från 2009 bör den hålla ett antal år till, men den är rejält underdimensionerad med dagens referensramar. Det är som sagt möjligt att komplettera med en LLVP för att förbättra läget i närtid. Söder om Gävle säger man att bergvärme eller dagens luftvattenvärmepumpar inte skiljer ekonomiskt sett. Bergvärme sparar aningen mer kWh men borrhålet kostar också mer. Beror på vad man tycker om utedelen etc.
Fick tag på företaget som har servat pumpen åt tidigare ägare och det ska vara en EcoAir 111 vilket borde kunna ge mer värme än vad den gör nu?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 6579
  • Kön: Man
SV: Hjälp med att tolka driftinfo CTC Ecoel/Ecoair
« Svar #8 skrivet: 21 januari 2022, 14:04:21 »
EcoAir 111 ska ge 8,3 kW vid 0° och 6,6 kW vid -10° enligt manualen. Det betyder ca 7,8 kW vid -3°. Huset tror jag man kan gissa på drar runt 55 W/m² vid -20° för att hålla 20° inne om man jämför med något äldre men inte gamla hus som kan dra ännu mer. För 300 kvm betyder det ett värmebehov kring 9,5 kW vid -3°. Behövs alltså också ca 1,7 kW el-patron vid -3°. Allt ungefärligt men det visar proportionerna.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad perka99

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
SV: Hjälp med att tolka driftinfo CTC Ecoel/Ecoair
« Svar #9 skrivet: 21 januari 2022, 14:28:01 »
EcoAir 111 ska ge 8,3 kW vid 0° och 6,6 kW vid -10° enligt manualen. Det betyder ca 7,8 kW vid -3°. Huset tror jag man kan gissa på drar runt 55 W/m² vid -20° för att hålla 20° inne om man jämför med något äldre men inte gamla hus som kan dra ännu mer. För 300 kvm betyder det ett värmebehov kring 9,5 kW vid -3°. Behövs alltså också ca 1,7 kW el-patron vid -3°. Allt ungefärligt men det visar proportionerna.
Då kanske pumpen fungerar som den ska då och det är bara att gilla läget med förbrukningen just nu

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 6579
  • Kön: Man
SV: Hjälp med att tolka driftinfo CTC Ecoel/Ecoair
« Svar #10 skrivet: 21 januari 2022, 15:00:56 »
Ja värmepumpen drar säkert kring 3,5 kW nu om man utgår från manualen och tar hänsyn till cirkulationspumpar, styrsystem och värmekabel i tråget för avfrostning av utedelen. Blir 5,2 kW. Sedan tillkommer hushålls-el med ganska många lampor under vinterhalvåret. Kanske motorvärmare(?) En förbrukning uppåt 150 kWh/dygn nu är helt rimligt.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad perka99

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
SV: Hjälp med att tolka driftinfo CTC Ecoel/Ecoair
« Svar #11 skrivet: 24 januari 2022, 12:45:51 »
Tror att det kan vara något strul med shunten/ställdonet då den aldrig rör sig i automatläget. Jag tror automatläget är när vredet ploppat ut? Vredet ploppar bara ut längst till höger

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 6579
  • Kön: Man
SV: Hjälp med att tolka driftinfo CTC Ecoel/Ecoair
« Svar #12 skrivet: 24 januari 2022, 13:23:44 »
Ja det stämmer, den modellen har intryckt vred när man kör den manuellt. Brukar kunna vara rejält trög att vrida. Att den nu ploppar ut längst till höger beror säkert på att temperaturen i pannan är för låg och den försöker shunta ut så varmt det går men den står på max. Tror du behöver ösa på med el-patronen för att få upp temperaturen särskilt i den övre delen av pannan.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad perka99

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
SV: Hjälp med att tolka driftinfo CTC Ecoel/Ecoair
« Svar #13 skrivet: 24 januari 2022, 14:03:27 »
Ja det stämmer, den modellen har intryckt vred när man kör den manuellt. Brukar kunna vara rejält trög att vrida. Att den nu ploppar ut längst till höger beror säkert på att temperaturen i pannan är för låg och den försöker shunta ut så varmt det går men den står på max. Tror du behöver ösa på med el-patronen för att få upp temperaturen särskilt i den övre delen av pannan.
Då är det nog knas på något, ställer jag vredet manuellt så går värmen i övre pannan upp till inställt värde men sätter jag den i automatläge så sjunker värmen?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 6579
  • Kön: Man
SV: Hjälp med att tolka driftinfo CTC Ecoel/Ecoair
« Svar #14 skrivet: 24 januari 2022, 14:08:09 »
Ställer du shunten manuellt i mitten så shuntar den ut mindre värme från pannan och värmepumpen får en chans att höja temperaturen i pannan eftersom det går åt mindre värme. Men det blir kallt i huset då. Om du vrider ner värmekurvan så att du bara får 10° varmt inne i huset borde automatiken automatiskt strypa/stänga shunten om den fungerar.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Svenska apotek med tillstånd
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?