0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Om det inte stämmer, var ligger i så fall felet i mitt resonemang? Tillför man värme till köldbäraren minskar man uttaget av värme från berget vilket leder till högre temperatur på köldbäraren. Det är där vinsten finns. Bortsett från den vinsten finns det ingen poäng i att ersätta gratis värme från berget med återvunnen värme från avlopp eller frånluft. Som jag ser det är FTX ett mycket bättre alternativ än FLM om man ser till verkningsgraden för utnyttjandet av värmen i frånluften. Problemet med FLM är att man omvandlar värme vid en relativt hög temperatur, 20 grader, till lågvärdig värme runt noll grader vid värmeväxlingen med köldbäraren. Där uppstår en förlust av arbete. Sedan ska den värmen av värmepumpen omvandlas till högvärdig värme vid kanske 40 grader som värmer ett rum till 20 grader. I temperaturfallet radiatorvatten/inneluft finns ytterligare en förlust. Det är därför golvvärme, som klarar sig med lägre framledningstemperaturer, ger bättre COP. Det är mycket smartare att inte gå omvägen via köldbäraren utan i stället värmeväxla frånluften med tilluften i motström med 70-80% verkningsgrad eller vad det kan bli. Därmed inte sagt att en FLM är förkastlig. Byter man till en ny kraftigare pump kan en FLM göra att man slipper borra ytterligare ett hål och det kanske blir en enklare installation än FTX. Gäller det däremot en ny installation skulle jag borra ytterligare några tiotal meter i stället för att installera en FLM. Sen ger väl FLM, jämfört med ett djupare borrhål, en bättre själslig tillfredsställelse hos husägaren. Man har varit miljömedveten och tagit allvarligt på detta med återvinning.
Tvärtom så är FLM eller motsvarande frånluftsmodul i andra fabrikat, en utmärkt produkt med kort payoff.Frånluften återvinns dygnet runt, och då med en effekt på 1,0-1,8 kW beroende på årstid och villans storlek.Avloppsvatten finns tillgänglig endast korta stunder och till en begränsad mängd, varför dessa två förluster inte gärna går att jämföra.Bra skrivet Roland. Man kan även jämföra ett djupare borrhål för den summa som en frånluftsmodul kostar i jämförelse med en frånluftsfläkt och filter. Borra djupare för mellanskillnaden, och jämför med temperaturerna sett över hela året.Gissar att sommarmånaderna blir varmvattenladdningarna betydligt mycket billigare, då köldbäraren ligger på en temperatur över ostört berg.
En Nibe 1110-5 ger 6,01 vid 0/35 med tillförd effekt om 1,27 kW. Vid 5/35 avgiven effekt 7,05 kW samt tillförd effekt 1,30 kW.
Detta svaret återkommer lite till min begynnande fundering om FLM verkligen fungerar?
Värmekapacitet KB 3,59
Vilken köldbärarvätska är det som har 3,59?Vilken densitet har den?
Visst fungerar det. Det är kanske enklare att förstå hur det fungerar om man tänker sig pumpens värmeuttag från borrhålet och FLM-enhetens återvinning som separata processer och sedan summerar resultaten. Pumpen enbart gör att borrhålets temperatur kommer att variera i förhållande till berget ostörda temperatur beroende på hur mycket pumpen går. Sen tänker vi oss fallet där vi inte har någon värmepump utan enbart en FLM som tillför en viss effekt till borrhålet, samma effekt hela tiden under året. Då kommer borrhålets temperatur att efter en tid bli i praktiken konstant några grader över bergets ursprungliga temperatur. För att få reda på vad det blir för temperatur när FLM och värmepump samverkar är det bara att summera de separata temperatureffekterna för FLM och pump. Summeringen förutsätter att effekterna är konstanta så i praktiken stämmer det inte perfekt. Pumpens värmeuttag gör att borrhålet blir kallare vilket gör att den effekt FLM-enheten tillför borrhålet kommer att öka något. Värmepumpens värmeuttag kommer att öka något då COP ökar. Husets värmebehov är ju konstant. Men bortsett från det kan man summera inverkan av delprocesserna.
Ingen aning, hittade ingen siffra så jag tog 1/3 etanol och 2/3 vatten för att få en fingervisning att räkna med. 2,44 respektive 4,18. Så jag känner inte till densiteten mer än vad man får när man kollar densitet för vatten och ren etanol.Om du har bättre siffor med känt ursprung får du gärna dela.
För vatten med 25% etanol (vikt) är specifik värmekapacitet vid +2° 4,28 kJ/kg och densiteten är 970 kg/m³
Jag vet inte vad du tycker är märkligt, då ingen här har påstått att någon återvinningsmodul höjer köldbäraren 5° med ett flöde på 0,27 l/s.
På föregående sida skrev jag "Frånluften återvinns dygnet runt, och då med en effekt på 1,0-1,8 kW beroende på årstid och villans storlek." och på den här sidan skrev jag "Mitt antagande är att FLM+90 meter borra lämnar högre temperatur än en 110 meters borra. låt säga att det är som medel 2° högre som medel. Det gör en nettoeffekt på 0,41 kW."Temperaturökningen är även räknad på lagrad energi från ventilationsmodulen d.v.s. den energi som skickas till berget när värmepumpen inte är aktiv.Det framgår även i det här antagandet att temperaturökningen blir 2° högre i jämförelse med att det borrats 20 meter extra "Genom att 90 metersborran endast har ett nettouttag på 6 500 kWh och 110 metersborran belastas med 17 000 kWh, så kanske temperaturskillnaden är ännu högre."Om du tittar på loggbilderna som har DS18S20-givare med kylpasta och armaflex, så kan du se att inkommande köldbärare är 5° i mitten av februari samt 11° runt midsommar. Man kan ju anta att temperaturen är ytterligare någon grad i slutet av sommaren.
I ditt fall/det loggade fallet, hur stor temperaturskillnad antar man det är? Vad hade KB in antagits vara om återvinning FLM saknades?4-5 grader skulle jag nog kunna gissa utan att veta var i landet det ligger.
Vid 4 grader ger det 3600 * 0,68 = 2448 kW i besparing per år. Vid 5 grader ger det 3600 * 0,85 = 3060 kW i besparing per år.
Om det skulle gå återvinna 1,5 kW årets alla dagar:8760 * 1,5 = 13140 kW