0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Värmeväxling mot brine ger väldigt dålig verkningsgrad. Min pump tar ca 3,5 kW från borrhålet vars temperatur då är ca 7 grader lägre än omgivande berg. Ett värmeuttag på 0,5 kW sänker alltså köldbärartemperaturen med en grad. Det omvända gäller när värmeuttaget minskar. Om ingående köldbärare tillförs 0,5 kW värme när pumpen går kommer köldbärartemperaturen att stiga en grad. Det leder till 2-3% högre COP. Min pump drar ca 1,5 kW. Höjs COP med 2,5% resulterar det i att pumpens elförbrukning räknat på samma producerade värmemängd minskar med ca 0,04 kW. Med tanke på att 0,5 kW värme i form av vatten värmt av en värmepump kräver ca 0,17 kW el blir verkningsgraden rätt blygsam. Jag skulle glömma hela projektet.
Stämmer detta verkligen? Tänker på FLM blir ju väldigt svårmotiverat i så fall - rent generellt för bergvärmeägare.
Om det inte stämmer, var ligger i så fall felet i mitt resonemang? Tillför man värme till köldbäraren minskar man uttaget av värme från berget vilket leder till högre temperatur på köldbäraren. Det är där vinsten finns. Bortsett från den vinsten finns det ingen poäng i att ersätta gratis värme från berget med återvunnen värme från avlopp eller frånluft. Som jag ser det är FTX ett mycket bättre alternativ än FLM om man ser till verkningsgraden för utnyttjandet av värmen i frånluften. Problemet med FLM är att man omvandlar värme vid en relativt hög temperatur, 20 grader, till lågvärdig värme runt noll grader vid värmeväxlingen med köldbäraren. Där uppstår en förlust av arbete. Sedan ska den värmen av värmepumpen omvandlas till högvärdig värme vid kanske 40 grader som värmer ett rum till 20 grader. I temperaturfallet radiatorvatten/inneluft finns ytterligare en förlust. Det är därför golvvärme, som klarar sig med lägre framledningstemperaturer, ger bättre COP. Det är mycket smartare att inte gå omvägen via köldbäraren utan i stället värmeväxla frånluften med tilluften i motström med 70-80% verkningsgrad eller vad det kan bli. Därmed inte sagt att en FLM är förkastlig. Byter man till en ny kraftigare pump kan en FLM göra att man slipper borra ytterligare ett hål och det kanske blir en enklare installation än FTX. Gäller det däremot en ny installation skulle jag borra ytterligare några tiotal meter i stället för att installera en FLM. Sen ger väl FLM, jämfört med ett djupare borrhål, en bättre själslig tillfredsställelse hos husägaren. Man har varit miljömedveten och tagit allvarligt på detta med återvinning.
Sen Carl, växlaren kommer vara en klassisk vertikal korsströmsväxlare så det finns inget som stannar någonstans utan det krävs flöden i båda samtidigt. jag vet att det finns växlare som sparar mer men denna är simpel och robust. Den kommer även ta samtliga flöden då den egentligen bara är ett koppar rör i 110storlek med en annan kopparslinga lindad runt så WC ingår.
Gissar att sommarmånaderna blir varmvattenladdningarna betydligt mycket billigare, då köldbäraren ligger på en temperatur över ostört berg.
Men Roland fanns det någon annan anledning till varför du ändå ansåg att man skulle skippa detta? eller är det framför allt det ekonomiska och för en vill som är grejen?