0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Vad är det för effekt på värmepumpen och vad är det för temperatur på in- och utgående värmebärare när pumpen går?
Inte säker men det verkar som att det blir kortis i avsticket till GV , Expl om pumpen i VP ger ett flöde på 200 och GV vill nästan 200 så blir det en motströms på påsticket och då kommer flödet att bli fel, vilja gå baklänges. Motarbetar varandra. Pumparna får inte ha samma fart eller att GV ha större, då blir effekten att det kan kallna på tilloppet vid GV.
Ger pumpen 9 kW och deltaT är 9,4 grader blir flödet 0,23 L/s. Det är mer än vad cirkulationspumpens display visar men ändå ett lågt flöde med tanke på att pumpen går med högsta fart. Det betyder ett tryckfall på över 7 mVp enligt pumpkurvan. Även om värmepumpen ger så låg effekt som 7,5 kw blir flödet 0,19 L/s. Jag tvivlar på att de flöden man läser av på displayen är korrekta. Är flödet 0,23 L/s och rörets innerdiameter 17 mm behövs det uppemot 70 meter rör för att få ett tryckfall på 7 mVp. Men det är bara ett delflöde som ska bort till de sista radiatorerna. Är flödet i de smala rören 0,05 L/s (motsvarar ca 2 kW avgiven effekt från radiatorerna vid ett deltaT på 9 grader) behövs det ca en kilometer rör för att få ett tryckfall på 7 mVP. Det måste vara något problem med rörsystemet.
De ingår inte, de har ju egna cirkulationspumpar.
Jag skulle först skaffa en IR-termometer och mäta fram- och returtemperatur vid alla förgreningar. Sedan skulle jag rita upp ett ordentligt schema över systemet och ta mig en ordentlig funderare. Man bör ha en idé om vad som är fel innan man börjar lägga ner en massa arbete på att byta ut saker som kanske inte har med problemet att göra. Radiatorn i sovrummet som där det bara är en differens på 3 grader över den när det är 9 graders differens över pumpen är klart misstänkt som flödestjuv. Går det inte att strypa den så att det blir 5-6 graders differens över den?
Som jag tidigare skrev så är det en kortslutning mellan dina system, raddar / GV , tänk så här. Ut från VP en pump och den ger tex 200 och sen kommer andra påstick på stammen, Den ena vill ha 100 och den andra med egen pump står i fart 150, då fattas 50. Den med 150 kommer då att ta åt sig flöde och t.o.m. börja suga från fram till retur baklänges, det blir en motström i stammen som gör att det statiska trycket som VP-pumpen ger minskar radikalt. Då får inte något längst ut flöde som den ska ha. Så full fart ( konstant ) på VP-pumpen ( primära ) om det går och sänk farten på den pump ( sekundär ) som sitter efter på stammen. Det gäller att få till flödet till 200 så det räcker till allt. Att börja med att byta en pump ska bara vara när allt annat är uttömt, sen en sak till. Ökar flödet över VP mycket så kommer den inte att värma på lika bra, VP är specad för ett visst flöde över växlaren och överstiger det, så blir det liksom kaos, med att inte VP hinner lyfta tempen till rätt höjd som behövs för att värma huset. Och karusellen har startat.