0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
En tanke, jag tycker det skulle vara attraktivt att kunna blockera tillskott baserat på elpriset, med Tibber får jag in elpriset i HA och därifrån kan jag styra baserat på detta men jag har ingen aning om man skulle kunna "komma in" i värmepannan och se till att tillskottet inte går under de dyraste timmarna?
Finns tydligen ingen ingång på kraftkortet som endast kan blockerar el patronerna.Är det golvvärme i huset kanske det skulle funka med att aktivera ingången för semester-läge som finns på kraftkortet, golvvärme är trögare än konvektor element.Ingången "EXT" sitter upp till vänster på kraftkortet, i menyn 1.13 ställs in hur många grader börsvärdet sänks med då ingången är aktiverad. En annan möjlighet kan vara att sätta in en kontaktor/relä i serie med överhettningsskyddet då får man med alla element i patronen.Står inte mycket i manualen om detta men jag har testat och det funka i min IVT490 med programversion 2.50.Tanken är att gå över i semester-läge då det användes mer ström i förhållanden till min 16Amp. huvudsäkringar detta när jag fått igång HAN porten på nätägarens elmätaren.
Det är elektronik spänning på 5 V på ingången, öppen blir 5V sluten 0V på ingången.
Vilka funktioner kan man styra via EXT plinten? På NIBE kan man t.ex. välja att stoppa VV, Värme och elpatron individuellt eller i kombination. Jag skulle vilja styra VV på tid med en Shelly 1 Wifi på EXT plinten.
På 490 är det enbart semesterläge, sänks börvärdet med 10 grader, men går att ändra till valfri variabel i servicemenyn.Jag styr både via EXT och GT3:2, fungerar bra.
Hur styr du via GT3:2? Manipulerar du varmvattentemperaturen?