Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: IVT GREENLINE C9 + REGO 600. Hur kan jag beräkna förbrukning och total drifttid?  (läst 3651 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kassettband

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag har en Greenline C9 som blir 20 år till hösten. Den går, men har sina ålderskrämpor, vissa temperatursensorer har ballat ur osv. Nån gång ska den bytas och jag har tänkt att det vore bra att ha koll på behov och annat innan det är dags.

När andan faller på har jag antecknat lite drifttider mm, (senaste elfakturan fick andan att falla på igen...  :) ) Enligt mina spridda anteckningar ligger pumpen på följande drifttider de senaste åren:
1000 h tillskott/år
4500 h värmepump/år

Fråga 1. Tillskott förbrukning
I meny rad 8.5 "Tillskott Visning av inkopplad eleffekt i drift" står det 2/3, vilket jag tyder som att maxeffekten på tillskottet är inställt på 6 kW. Betyder det då att totalt tillskott per år är 6kW*1000h/år=6000kWh/år? Alltså, om anläggningen kör t.ex. 25% tillskott i 8 timmar, blir det då 2 timmar på räkneverket?

Fråga 2. VP förbrukning.
Databladet anger att pumpen har effekterna in/ut 2,8/8,2 kW vid drift 0°/50°. Är det då rimligt att anta att den gör av med 2,8*4500=12600 kWh/år? (Och producerar 8,2*4500=36900kWh/år)

Fråga 3. Drifttid totalt
Räkneverket står idag på 16327 timmar tillskott och 27191 timmar värmepump, vilket jag tolkar som att timräknaren slår om eller nollar vid något värde. Hur länge har pumpen gått?

Om man räknar som jag gjort ovan skulle alltså pump+tillskott göra av med ca 20.000 kWh/år.
Det totala behovet av värme och varmvatten vara 6000+36900=42900 kWh/år. (Detta stämmer hyfsat med förr-förra ägarens oljeförbrukning på 5m3/år. Om man antar 10kWh/liter och 87% verkningsgrad på oljepannan blir det ganska precis. 87 kan vara rimligt med tanke på att pannan stod i källaren och värmde upp denna.)

« Senast ändrad: 17 januari 2022, 21:02:45 av Kassettband »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 30441
  • Karma +20/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Hej!
1 och 2, jag tror detta är korrekt räknat, ska nog tillägg att elpatron har 3 steg så det är 1/3 = 50 % = 3 kW och 2/3 = 100% = 6 kW med 2/3 inkopplad effekt.
3. Min räknare slår om till 0 efter 65535, men på vissa så slår det över från 32767 till -32767 och så vidare.
I båda fallen så kan man anta att värmepumpen i ditt fall gått totalt 92 727 h (20 X 4500 = 90 000 h, rimligt).

Så dina beräkningar på husets energibehov är rimliga.

Ska tillägga att din värmepump verkar funka som den ska, och att den är underdimensionerad, men den sparar fortfarande pengar åt dig.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9870
  • Karma +19/-4
Fråga 1. Tillskott förbrukning
I meny rad 8.5 "Tillskott Visning av inkopplad eleffekt i drift" står det 2/3, vilket jag tyder som att maxeffekten på tillskottet är inställt på 6 kW. Betyder det då att totalt tillskott per år är 6kW*1000h/år=6000kWh/år? Alltså, om anläggningen kör t.ex. 25% tillskott i 8 timmar, blir det då 2 timmar på räkneverket?

Enligt vad jag har kommit fram till räknas de timmar elpatronen har varit inkopplad oavsett effekt. I och med att tillskottet är inställt på 6 kW kommer 3 kW att kopplas in när ramptidstimern (meny 8.3.4) har nått 50%. 6 kW kopplas in när timern har nått 100%. Samma resonemang gäller urkopplingen i meny 8.3.5.

Vilken effekt man ska räkna med beror alltså lite på vilken tid som är inställd och hur länge elpatronen är inkopplad varje gång. Med tanke på att pumpen är klen har det nog varit rätt mycket 6 kW elpatron. Elpatronernas effekt verkar vara något lägre än nominell effekt, i alla fall på min pump. 6 kW är egentligen 5,8 kW. Jag skulle räkna med runt 5 kW som snitt. 

Ställ in ramptiden på max som är en timme om den inte står så. Det är bättre att tillsatsen kopplas in gradvis än att allt kommer på en gång.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 30441
  • Karma +20/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Hmmmm....
På Nibe räknas TS tiden som motsvarande timmar med full effekt.
Där är det 3 steg så i steg 1 tar det 3 h innan den räknar upp en timme, i steg 2 tar det 1,5 h innan räknevärket räknat en timme och i steg 3 är det 1:1.
Trodde IVT hade nått liknande?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4833
  • Karma +7/-5

På Bosch/IVT är det samma räkneverk för både shuntat tillskott som el-tillskott, därav ramptid och procent.


Utloggad Kassettband

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Enligt vad jag har kommit fram till räknas de timmar elpatronen har varit inkopplad oavsett effekt. I och med att tillskottet är inställt på 6 kW kommer 3 kW att kopplas in när ramptidstimern (meny 8.3.4) har nått 50%. 6 kW kopplas in när timern har nått 100%. Samma resonemang gäller urkopplingen i meny 8.3.5.

Vilken effekt man ska räkna med beror alltså lite på vilken tid som är inställd och hur länge elpatronen är inkopplad varje gång. Med tanke på att pumpen är klen har det nog varit rätt mycket 6 kW elpatron. Elpatronernas effekt verkar vara något lägre än nominell effekt, i alla fall på min pump. 6 kW är egentligen 5,8 kW. Jag skulle räkna med runt 5 kW som snitt. 

Ställ in ramptiden på max som är en timme om den inte står så. Det är bättre att tillsatsen kopplas in gradvis än att allt kommer på en gång.

Om det är så är det ju omöjligt att få fram hur mycket spetsen gjort av med (eller bidragit med, när jag räknar ut värmebehovet). Om spetsen startar 1 eller 3 gånger samma dygn blir det ju helt olika utfall. Hoppas att det inte är så, det gör det hela så komplicerat.

Ramptiden har stått på 60 minuter (default på REGO 600) så länge jag har bott här. Ställde upp den till 150 minuter igår bara för att se vad som händer. jag tror inte det ger någon särskild besparing, tillskottet hoppar inte in alls på sommaren och på vintern behövs det uppenbarligen.

Ska tillägga att din värmepump verkar funka som den ska, och att den är underdimensionerad, men den sparar fortfarande pengar åt dig.

Ja, det är min analys också. Funkar men för liten.200 m2 boyta med bara trä och puts i väggarna, plus 50 m2 uppvärmd källare med stenväggar. På en 9 kW pump. I Falun. Egentligen behöver varken jag eller han som sålde pumpen göra några kalkyler för att lista ut att det är för klent, men det blev väl den billigaste offerten till dåvarande husägaren.

Den låter inte illa heller. Tror den är dimensionerad för 90.000 timmar och har gått ungefär det nu så vem vet hur länge till den kommer att gå. Den visade visserligen hetgastemp på en bit över 100 grader då och då sedan 2019, men nu visar den givaren -25, alltså är den uppenbarligen trasig och vem vet hur länge den varit det, jag ska mäta med nåt annat vid tillfälle.

Skulle gissa på att jag hade behövt en 15kW pump för att täcka helt, min excel visar att pumpen går 24 h/dygn och tillskottet uppåt 15 h/dygn när det är kallt ute (-12 - -15). Men hålet är bara 170 m, så om jag stoppar i en större pump när jag byter kommer den antagligen inte att kunna gå för fullt.

Jag funderar på att stoppa in en större ändå när det är dags att byta, så får den gå på halvfart, det är ändå ingen större prisskillnad på själva pumpen. Efter det kan jag ju komplettera med ett hål till, "vid tillfälle". Vet inte om det är dumt att göra så, men vissa pumpar ska ju kunna strypa om man belastar hålet för hårt. Hur dom nu stryper, det är ju nån halv minusgrad på vattnet som kommer in hela eldningssäsongen som det är nu, men så har det varit varje vinter så länge jag har bott här och det har inte gett några problem. En algoritm som stryper vid noll kan ju göra att det går ännu sämre än nu.

Utloggad Kassettband

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
På Bosch/IVT är det samma räkneverk för både shuntat tillskott som el-tillskott, därav ramptid och procent.
Det där fattar jag inte riktigt (jag är nybörjare på detta). Betyder det att jag kan räkna att 1 timma tillskott är 6 kWh eller att jag inte kan räkna ut det alls?

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4833
  • Karma +7/-5
Är ramptiden inställd på 60 minuter och tillskottseffekten är satt till max 6 kW, så tar det 30 minuter innan 3 kW startar upp.

Det gör att tillskottsräknaren har räknat 0,5 tim trots att inget tillskott varit aktivt, för att sedan köra igång ytterligare 3 kW vid 60 minuter.

Det innebär att det gått en timme på tillskottsräknaren med endast 1,5 kWh/h tillskott.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9870
  • Karma +19/-4
Ramptiden har stått på 60 minuter (default på REGO 600) så länge jag har bott här. Ställde upp den till 150 minuter igår bara för att se vad som händer.

Maximal tid för ramptiden (meny 8.3.4) är 60 minuter. Tror att det är tillskottstimern (8.1) som nu står på 150 minuter.

Är ramptiden inställd på 60 minuter och tillskottseffekten är satt till max 6 kW, så tar det 30 minuter innan 3 kW startar upp.

Det gör att tillskottsräknaren har räknat 0,5 tim trots att inget tillskott varit aktivt, för att sedan köra igång ytterligare 3 kW vid 60 minuter.

Det innebär att det gått en timme på tillskottsräknaren med endast 1,5 kWh/h tillskott.



Det var en nyhet för mig. Jag trodde det var inkopplingen av elpatronen som startade tillskottsräknaren men jag har varit brydd över hur det var ordnat tekniskt. Att börja mäta när tillskottstimern börjar räkna låter betydligt enklare programmeringstekniskt. Antar att det fungerar likadant vid urkoppling, att den måste räkna ner till noll innan den slutar räkna tid.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Kassettband

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Maximal tid för ramptiden (meny 8.3.4) är 60 minuter. Tror att det är tillskottstimern (8.1) som nu står på 150 minuter.

Ja, så är det nog, jag rörde ihop ramp och tillskott.

Det verkar som att det är omöjligt att räkna ut hur mycket tillskottet gjort av med (och bidragit med i värme). Man kan anta lite om hur ofta den startar och hur länge den går osv, men det blir ändå osäkert. Igår när jag tittade på en körning hann den bara upp till 15% innan den gick ner igen. Eftersom min anläggning går ganska mycket på spets blir det en stor osäkerhet i totalkalkylen.

Återstår att försöka sig på vad pumpen tar och ger. Enligt spec. ska den dra/ge 2,8/8,2 kW vid drift 0°/50°. För 20 år sen, i labmiljö :) Vad den drar kan jag mäta upp med tångamperemerer bara jag hittar den, men hur mycket huset gör av med i värme verkar svårt.


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 30441
  • Karma +20/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Finns det möjlighet att lägga på lite mer isolering på vind så är det kanske en bra idé?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Kassettband

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Finns det möjlighet att lägga på lite mer isolering på vind så är det kanske en bra idé?
Detta huset är väldigt svårt (dyrt) att isolera. Utbyggnader, källardel, souterängdel, delvis platt tak, reviterad fasad osv. En del är redan gjort och det finns småsaker man kan göra. Men detta är ett värmepumpsforum så vi släpper det.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9870
  • Karma +19/-4

Vad den drar kan jag mäta upp med tångamperemerer bara jag hittar den, men hur mycket huset gör av med i värme verkar svårt.

En tångamperemeter fungerar inte så bra när det är induktiva laster typ en kompressormotor. Den effekt man mäter blir för hög. Det enklaste är att räkna med 2,8 kW.  Jag tycker att min pump, som fyller 20 år i år, stämmer bra med specifikationen. Sommartid när pumpen bara gör varmvatten blir förbrukningen högre då köldbäraren är varmare.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Håkke

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 558
  • Karma +0/-0
Kanske värt att kolla vilken framledningstemp som krävs vid kyla ? Risken finns ju att en ny värmepump kommer kräva eltillskott pga radiatorkretsen kräver högre temp än värmepumpen kan ge med enbart kompressor.   

Jämför min egen kåk där förre ägaren satte in 10kW bergvärme 1994 efter oljepanna sen 70talet. Den gick med väldigt mycket tillskott (fast kondensering också) vintertid, vilket slutade höga elräkningar.  Han konverterade då nästan hela markplanet till golvvärme, varefter behovet av tillskott upphörde. Nackdelen, kallare källare.

När jag bytte värmepump 2009 blev jag rådd av IVTs representant att ta en 7kW . Tyckte dock att det gapet från 10kW kändes för stort, så det blev 9kW.  Hade nog med facit i hand kunnat ta 7kW då min 9kW oftast snittar under 2000timmar kompressor drift per år.  Tack vare 120l volymtank så har jag ändå bra driftstider och max 19 starter på ett dygn. 
Mexitegelvilla (1975) vid Hälsingekusten. 110m2 markplan med golvvärme + 110m2 källare +20m2 garage med radiatorer, 3 glas energifönster. Kamin i v-rum och brasinsats i gillestugan.  Dränerat om villan 2015 och isolerat källargrunden utvändigt med dränerande isolerplattor

Bergvärme sen 1994, ny IVT C9 HT+ med 120liters volymtank nov 2009.

VP 15 år 13/11 2024: 26688 kompressortimmar  (Snitt 1780 timmar/år) (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 61080 = snitt c 4072 starter/år.

VP 14 år 13/11 2023: 24793 kompressortimmar (Snitt 1770 timmar=år)  (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 56956 = snitt c 4068 starter/år.

Inga problem under dessa 15 år förutom rensat flexslangar en gång.

Byte till ny slang VB pump- vvx dec 2024 pga stigande vb delta. Efter byte 6,5 grader delta

Total årsförbr 2024=11495 kWh, uppv inkl hh el. +21 grader.

Utloggad Kassettband

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
En tångamperemeter fungerar inte så bra när det är induktiva laster typ en kompressormotor. Den effekt man mäter blir för hög. Det enklaste är att räkna med 2,8 kW.  Jag tycker att min pump, som fyller 20 år i år, stämmer bra med specifikationen. Sommartid när pumpen bara gör varmvatten blir förbrukningen högre då köldbäraren är varmare.
Jo, så är det med alla elmotorer. Jag tänkte kolla om jag kunde hitta nån uppgift om märkström eller VA/W och se hur väl det lirar, men fasvikeln ändras ju ändå beroende på last så det ger nog inte så mycket. Har inte ens kollat om det finns nån skylt.
Kanske värt att kolla vilken framledningstemp som krävs vid kyla? Risken finns ju att en ny värmepump kommer kräva eltillskott pga radiatorkretsen kräver högre temp än värmepumpen kan ge med enbart kompressor.   
Ja just det, så är det såklart. Det ska jag kolla upp och fundera över. Jag har ganska hög framledningstemp, minns inte exakt, men nog är det i överkant av vad pumpen kan ge. Jag ska också försöka ta reda på exakt vid vilken temp pumpen börjar gå 24 timmar/dygn. Och som sagt försöka ordna lite överblick på utetemp/framledning, får hoppsa på en köldknäpp så man får lite data :)
Jämför min egen kåk där förre ägaren satte in 10kW bergvärme 1994 efter oljepanna sen 70talet. Den gick med väldigt mycket tillskott (fast kondensering också) vintertid, vilket slutade höga elräkningar.  Han konverterade då nästan hela markplanet till golvvärme, varefter behovet av tillskott upphörde. Nackdelen, kallare källare.
När jag bytte värmepump 2009 blev jag rådd av IVTs representant att ta en 7kW . Tyckte dock att det gapet från 10kW kändes för stort, så det blev 9kW.  Hade nog med facit i hand kunnat ta 7kW då min 9kW oftast snittar under 2000timmar kompressor drift per år.  Tack vare 120l volymtank så har jag ändå bra driftstider och max 19 starter på ett dygn.
Golvvärme är meckigt att få in i hela huset, äkta parkett som jag inte vill riva blandat med golv som ska bytas. Och att blanda Golvvärme och element kräver väl två kretsar om det ska ge något? Jag är dålig på sånt. Men det är ändå en väldigt bra idé att se över elementsidan och se om jag kan göra något där. Det är ganska varierande uppvärmning i huset, diverse ombyggnader har lett till att vissa rum har väldigt många stora gjutjärnselement ned till en toa där någon tidigare ägare ersatt elementet med en handukstork (!). Vardagsrummet har flera stora element och köket bara ett pytte, men det funkar komfortmässigt eftersom dörren emellan alltid är öppen. Men en översyn av element mm är nog som sagt en god idé.
« Senast ändrad: 19 januari 2022, 12:48:26 av Kassettband »

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!