Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
»
Nibe
(Moderator:
Rickard
) »
Ämne:
Nibe F750 negativt referensvärde
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
2
Next
Alla
Gå ned
Författare
Ämne: Nibe F750 negativt referensvärde (läst 2297 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Emilsson_90
Gäst
Emilsson_90
«
skrivet:
16 januari 2022, 01:15:10 »
Citera
Hejsan,
Är det någon som stött på likande bekymmer som jag har med min Nibe F750 gällande utebliven avfrostning. Senaste tiden har jag väldigt ofta behövt avfrosta genom att sätta hushållspapper på frånluftventilerna till pumpen (utsugen i rummen) för att pumpen ska nå 10% som är kravet för att avfrostning ska starta.
På morgonen när pumpen jobbat under natten och jag inte kunnat avfrosta manuellt genom att blockera luften så är typiska värden på displayen följande:
Minskning från referensvärde: -4,7% (BS1 188,9 ref 180,4)
Förångare: -16,3
Avluft: +1,9
Från att kompressorn är ny avfrostad och förångaren isfri stiger sakta procenten på minskning av referens (precis som det ska) ibland når det upp till 6-8 men ibland bara 2-3. Hjälper jag inte genom att blockera luften som jag beskrivit ovan så når den inte avfrostning och tillslut blir typiska värden som ovan med negativ referensvärde dvs en ökning av luftflöder över förångaren. Hur kan luftflödet öka över en helt nedisad förångare? Är det någon som haft liknande bekymmer?
Vänligen
Loggat
HBerggren
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Västra Götaland
Antal inlägg: 3977
Karma +3/-0
HBerggren
SV: Nibe F750 negativt referensvärde
«
Svar #1 skrivet:
16 januari 2022, 11:10:22 »
Citera
Har du testat köra elpatron 10h och blockerad kompressor, så den avfrostar sig själv helt fullständigt? Brukar hjälpa för de flesta liknande bekymmer.
Loggat
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.
Emilsson_90
Gäst
Emilsson_90
«
Svar #2 skrivet:
16 januari 2022, 21:01:42 »
Citera
Hej,
Testade under dagen idag och även testat innan men då inte lika många timmar. Tycker tyvärr inte det hjälper. Referensvärdet kryper upp mot 4% och sedan efter några h går tempen upp på avluften tills att den sakta når plusgrader.
Loggat
DonPablo
License to chill
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 2624
Karma +1/-0
Kön:
Kyltekniker
DonPablo
«
Svar #3 skrivet:
17 januari 2022, 05:28:09 »
Citera
förångare på -16 och avluft på +1.3 du måste sakna soppa eller ha fel på expansionsventilen, om du nu inte har frånluft på 30-35 grader.
Avluften ska ligga ner mot -10 grader med en förångare på -16
Loggat
Emilsson_90
Gäst
Emilsson_90
«
Svar #4 skrivet:
17 januari 2022, 07:53:13 »
Citera
Hej,
Efter avfrostning och kompressorn startar har jag bra värden och det skiljer bara några få grader mellan förångaren och avluften. Har aldrig haft några bekymmer med hetgasen när kompressorn tillverkar värme (endast hetgasbegränsning vid varmvattentillverkning) vilket tyder på att mängden är rätt i systemet antar jag. Frånluft brukar vara mellan 22-23 grader.
Loggat
ontop
Expert på värmepump
Antal inlägg: 236
Karma +0/-0
ontop
«
Svar #5 skrivet:
17 januari 2022, 22:43:12 »
Citera
Testa att avisa genom att med vattenkanna försiktigt hälla varmvatten där filtret normalt sitter, längs högersidan. När min pump isat igen hjälpte inte att par timmar ventilation, däremot varmvatten. Var dock försiktig, kommer det vatten i lufthastighetssensorn kan det bli dyrt, likaså om man överfyller (4 l räcker). Kolla löpande att det kommer vatten i avloppet.
Ovan bör lösa temperaturen på avluften, luftfhastigheten är däremot mer svårförklarad men skulle kunna bero på att förångaren isar igen på högersidan och därmed ger högre hastighet i mitten. Kika ner på förångaren så bör du se om där finns is. I vårt fall fanns det en isklump i tråget längs hela högersidan, när den väl var borta försvann problemet. Det krävdes dock ansenliga mängder vatten...
«
Senast ändrad: 17 januari 2022, 22:46:11 av ontop
»
Loggat
Emilsson_90
Gäst
Emilsson_90
«
Svar #6 skrivet:
18 januari 2022, 14:13:31 »
Citera
Hej,
Bra tips med vattnet, hade inte mycket is alls men sköljde ändå och märkte att ljudet av is kom i röret så nytta gjorde det allt.
Efter igång start har jag kollat på pumpen och utetempen har stigit vilket gjort att den jobbat ikapp och nu är skulden bara 280 gradminuter. Dock ser jag att för varje gång jag kommer till pumpen så har avluften ökat i temperatur, dvs blivit varmare. Kompressorn går med förångningsbegränsing och håller ca -16 till -17 grader på förångaren. Vad är det som gör att avluften börjar vandra mot plusgrader. Är det för att förångaren är igenisad och ingen temperaturutbyte sker eller är det normalt att avluften blir upp mot plusgrader nu eftersom kompressorn begränsas av förågningstempen? Framledningstempen är över den beräknade så den jobbar ju hem skuld, är d normalt att det blir så här? Borde inte förångaren ha blivit igenisad på flera timmars drift?
Har 220 i luftflöde vid start och 23 grader i frånluft
Loggat
HBerggren
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Västra Götaland
Antal inlägg: 3977
Karma +3/-0
HBerggren
«
Svar #7 skrivet:
18 januari 2022, 15:06:49 »
Citera
Du får boka kyltekniker för expansionsventilbyte.
Loggat
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.
ontop
Expert på värmepump
Karma +0/-0
ontop
«
Svar #8 skrivet:
18 januari 2022, 19:35:43 »
Citera
Min förångargivare gav upp för nåt år sen, din avluftsgivare skulle kunna vara kass. Har du jämfört med annan termometer? Om pumpen ger ok framledningstemp, förångaren är -17 och kompressorn går på ca 100hz vid fläkthastighet på 65% så borde avluften vara typ -15. Plusgrader på avluften går inte alls ihop om inte frekvensen är typ 30hz.
Fellödd förångare har dykt upp på forumet, prova att söka, den användaren hade en halvt nedisad förångare om jag inte minns fel.
Montera bort fläkten och stick in handen under förångaren, funkar att sticka ner en kamera också, skall vara helt isfritt efter avfrostning. Hos oss satt där en solid isklump i mjölkkartongklass.
Beställ nya givare och byt dessa, kostar inget jämfört expansionsventil och byts lätt själv. Bra att ha hemma också då saker gärna skiter sig på helger/semester/högtider.
Loggat
d98josu
Energioptimeringsexpert fokus på Nibe
Expert på värmepump
Stad/land: Skåne
Antal inlägg: 473
Karma +0/-0
Kön:
Alla Nibeproblem går att lösa!
d98josu
«
Svar #9 skrivet:
25 januari 2022, 21:01:17 »
Citera
Så stor skillnad betyder gasbrist. Du får ingen ispåväxt på förångaren då bara delar av den blir -16. Om du inte har is minskar inte heller BS1.
Att både BS1 givaren och avluft pajjat är osannolikt. Be någon läcksöka.
Loggat
Energioptimerar värmepumpar från Nibe tex (F370/470/730/750/1155/1255/2120) mm via nibeUplink eller USB-logg.
Stenhus i södra skåne på 156 m2 byggt 2015. Familj på 4p. Nibe F750 frånluftsvärmepump.
Årsförbrukning el (inkl hushållsel), Värmepannan är ca 55% av nedanstående (dvs ca 3500 kWh)
2016 =
6490
kWh
2017 =
6509
kWh
2018 =
6338
kWh
2019 =
6547
kWh
Emilsson_90
Gäst
Emilsson_90
«
Svar #10 skrivet:
26 januari 2022, 17:40:07 »
Citera
Har aldrig haft larm på hetgastemp vilket borde komma om gasbrist hade varit problemet?
Loggat
ontop
Expert på värmepump
Karma +0/-0
ontop
«
Svar #11 skrivet:
26 januari 2022, 19:34:31 »
Citera
Förångaren hos oss isade igen i helgen, negativt referensvärde och oändlig drift, vant öra upptäcker dock ganska omgående.
Isen sticker upp så man ser det genom filterhållaren, ett par liter varmvatten och en lång avfrostning löste problemet.
Loggat
krambriw
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm/Sverige
Antal inlägg: 1965
Karma +2/-3
Kön:
krambriw
«
Svar #12 skrivet:
27 januari 2022, 09:13:46 »
Citera
Jag trodde din värmeslinga hjälpte mot just detta?? Har den gått sönder eller varit avstängd?
Loggat
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)
Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)
ontop
Expert på värmepump
Karma +0/-0
ontop
«
Svar #13 skrivet:
27 januari 2022, 22:26:09 »
Citera
Slingan hjälper mot permafrost i tråget vilket brukar ha översvämning/BS larm som resultat. Nedisad förångare händer ibland ändå (även utan slinga). Skall tilläggas att vi bor i Skåne (+3 och regn hela "vintern") och att det duschas en hel del i hushållet om fem personer.
Loggat
Emilsson_90
Gäst
Emilsson_90
«
Svar #14 skrivet:
29 januari 2022, 19:05:08 »
Citera
Hej,
Märkte när jag kollade in genom filterluckan att påfrysningen endast skett på den högra sidan av förångaren (ca 5 cm brett hela vägen in) och i samband med detta får jag ökad hastighet på luften (negativ referensvärde) då luftenpassagen genom förångaren blir trängre. Någon som vet varför detta sker? Att spola med vatten fungerar men tar inte bort grundproblem att det blir denna märkliga isbildning. Tacksam för tips på va det kan tänkas vara för bekymmer.
Mvh
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
2
Next
Alla
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
»
Nibe
(Moderator:
Rickard
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1281
dolda: 0
användare: 14
Användare online
:
Hoke
Classe57
Josth
ErikB
BiggerDigger
perra83
Hannuse
Heat?
macman
T Ramsmark
JoA
olof63
Scarrl
Apelsin
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info