0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
Hej! Tack för svaret! Bra med fler huvuden som tänker.Lade också märke till det, borde den inte kunna gå lägre än 35 Hz? Vad har du sett som lägst i övriga tillfällen?Minimal hastighet är 20Hz, kollade loggar, när EP14 (invertern) går i spannet där den arbetar ensamt så går den ner till 20Hz. Men det gör den aldrig nu på vintern. Det verkar som att det finns en annan gräns om är 30Hz när den jobbar tillsammans med EP15 (onoff)Om effekten vid DUT ställs under var inverterkompressorn max klarar, då borde on/off aldrig starta tänker jag.EP15 startar ändå när GM gått ner till dess startvärde. Jag testade med effekt vid DUT på 5kW. som EP14 galant klarar själv.Det är bara ena kompressorn som kan göra varmvatten på dessa (också) väl? Det är invertern väl?Japp, det är kopplat så att EP14 kör varmvatten. EP15 hoppar då in och värmer. I normala fall får jag alltid ett stopp då efter en värmning för EP15 blåser alltid förbi 0 GM när det är varmare ute.Sätt den så du ser vad som är balanstemperaturen med bara invertern och blockerat tillskott.1355 har inget eltillskott. Åtminstone har inte min det vad jag vet.Varför jag vill se mer tid för kompressor två att starta är för att det tar 15 minuter för kompressorn att varva från minsta till högsta enligt din grafJa, där finns två aspekter: 1. Om EP14 startar först i tur, vid den temperatur vi har ute nu (kring -13) , så går den in med 75Hz direkt. Det gjorde den iallafall efter att jag ställde ner Effekt vid DUT så att den startade först. 2.Om den startar efter EP15 så går den in långsammare och gasar. Men i det fallet är det irrelevant vad kompressor 2 startar på efter det då är kompressor 2 Det verkar som att den tittar nånstans efter beräknad framledningstemp och uppskattar effektbehovet utgående från effekt vid DUT och var på kurvan vi befinner oss. Jag joxade en aning med framledningsgivaren för några år sedan, före eller efter arbetstanken, minns faktiskt inte sist och slutligen var den sitter nu. Måste kolla nästa gång jag går ner till pannrummet.
Ahaa, det var ny information. Ska hålla ett öga på såna effekter.
Finns väl ingen funktion att berätta för Niben att man har en knäpptank. Men jag borde kanske flytta tillbaka framledningssensorn så den ligger innan tanken.
Vad händer om du sätter EP14 på -60 och instegsdiff på 1000?Någon speciell situation du tänker på? Det är väl i princip som att blockera EP15 men sen släppa in den för att tokköra in ett enormt GM-drop Jag ska testa saken!
Ett tillskott i form av ELK borde du egentligen ha. Av vilken anledning? Jag gissar att tanken där är att om en kompressor havererar så kör man med den andra tills man kan reparera saken.
Vad står din balanspunkt på 4.9.2?Ska kolla, tror den var satt till -30 som jag var tvungen att göra tidigare då jag experimenterade med att få EP14/EP15 prion att ske vid korrekt effektuttag. Kan du förklara vad balanspunkt egentligen är?
Hur är din arbetstank kopplad?Den ligger direkt efter framledningen ut från pumpen innan påtappningskran och tryckventil för radiatorsystemet.
Nu leker jag lite med max delta för framledning och beräknad framledning. Har testat:Delta 2°C - Pumpen går snabbt in och förhindrar en stor övertemperatur genom att sätta GM 0 och vi får ett stoppDelta 10°C - Pumpen begränsar mycket sent ett stort delta. Gradminuterna körs in men delta är för stort för mitt tycke och skapar onödigt hög framledning. Skulle vilja att den lugnt och försiktigt arbetar in GM-värdet.
Grundproblemet här är just att få balansen mellan de två kompressorerna att jobba som det ska så man inte skapar onödiga stopp och onödig oscillation.
Bra funderingar! Det där med att koppla ep15 som ett eltillskott på aux och kunna blocka, hur skulle man koppla då riktigt? Måste läsa en gång till efter morgonkaffet Hursomhelst tror jag att jag idag ska flytta framledningstempmätaren före tanken och fabriksinställa pumpen. Har sparat alla inställningar på usb om de behövs.Arbetstanken/ knäpptanken ligger i serie på framleds. In nere ut uppe. Volymutvidgande funktion så vitt jag förstår det hela.Måste bara säga, tack för all hjälp! Det måste väl gå att trimma in eländet nån gång