0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Roland, tror du de här effekterna stämmer?
Hur har innetemperaturen hållit sig under tidigare delen av uppvärmningsäsongen med 0 till -15 ute? Speciellt från varmt till kallt klimat eller stabilt.
Just det HenkeNär driftläget är satt till "auto" väljer värmepumpen själv, beroende påmedelutetemperatur, när start och stopp av tillsats samt värmeproduktionska tillåtas. Om du har tillbehör för kyla eller om värmepumpen har inbyggdfunktion för kyla kan du även välja starttemperatur för kyla.I denna meny väljer du dessa medelutetemperaturer.Men se nedan också, nån annan som vet funktionen??
Det här med filtreringstid, vad ska man ha den inställt på?
Det här med filtreringstid, vad ska man ha den inställt på? Tror att fabriksinställningen är 24h, installatören ställde den på 12h och nu har jag haft den på 3h ett tag för att testa då jag läste här på forumet om en som hade sin pump inställt på det och han tyckte det blev jämnare innetemperatur då. Men jag vet inte riktigt om jag tycker det blev så mycket bättre.
Nu har ni nog missuppfattat vad filtreringstid används till på värmepumpen, i alla fall om man läser instruktionsboken. Detta är inget filter i regulatorn.Om jag ställer filtreringstiden till 24h kommer en medeltemperatur for de sista 24 timmarna att kontinuerligt räknas ut och vi får ett dygnstemperatur-medelvärde.Detta värde kan användas som spärr för värmeproduktion eller tillskottsvärme.Om exempelvis värdet sätts till +12C vid värmeproduktion förbli denna spärrad, även om det mitt i sommarnatten skulle bli exempelvis +5C. Vid dygnsmedeltemperatur över 12C kommer värmeproduktion och samtliga cirkulationspumpar m.m. vara blockerade och därmed spara energi. Varmvattenproduktion sker dock som vanligt.Om exempelvis värdet sätts till -10C vid eltillskott, kommer elpatroner att vara blockerade så länge dygnsmedeltemperaturen överstiger -10C, oavsett hur lågt GM -värdet har blivit. Bra exempelvis om dagsmejan är varm på vårkanten, men det fortfarande smäller till med kalla nätter under några timmar och GM drar iväg nedåt. Jag tycker detta är bra funktioner för det de är avsedda för.
Vad ska man ställa filtreringstiden på då anser du? Så vad tycker du man ska ha filtreringstiden inställt på?