Jag har en 7kW monoblock kopplat till 750L acc tank som delvis värms med en vattenmantlad kamin. Jag har spotpris och kör på max när elen är billig. Jag eldar som en tok dessa dagar då det är svindyr el. Kaminen klarar hela husbehovet (den är på 11kW) om man bara eldar. Upplever dock flera "problem" med värmepumpen som jag skulle vilja komma runt.
Problem 1. Cirkpumpen. Jag kör denna "intermitent". Den går ju igång väldigt ofta ändå och cirkulerar 23l/min.... Dessa dagar med väldigt dyr el har jag eldat på mycket och då har värmepumpen cirkulerat typ 50 degC ut i kylan dygnet runt... Detta måste ju innebära endel förluster Känner ju på utedelen att den är långt ifrån kall på höljet... Dessutom sabbar denna ständiga höga cirkulation skiktningen i tanken som numera är helt obefintlig. jag har knappat i inställningarna och ställt ner flödet till "min" (någon parameter som satt pump en till 50% vill ja minnas). Det är ju dock fortfarande väldigt högt flöde väldigt ofta helt i onödan i dagar i streck...
Problem 2. När jag eldar mkt tickar temperaturen upp över 50degC vet inte var maxgränsen går för VP men jag har i nuläget en manuell bypass ventil där jag kan styra ner temperaturen på det cirkulerande vattnet (väldigt omständigt och kräver övervakning... ). går väll att lösa med en blandventil men hört så många olika bud om detta så.. .
Absolut enklast är att bara gilla läget men jag tycker det är roligt att mecka och förbättra även om det kanske inte lönar sig alla gånger
Quickfix (inte testat): Strypa flödet med en ventil när man vet att VP den ska vara avstängd. Är ju ändå hemma när det eldas så det är mindre jobbigt. Vet inte om pumpen fungerar flödesstyrt för då funkar det ju inte.... på detta sätt kanske man kan få ner flödet till hälften iaf... vet inte när cirkpumpen får det jobbigt dock....
Quickfix 2 (absolut inte vågat testa): Stänga matningen till tanken helt och bara låta vattnet cirkulera till VP. När det tickar under 25 kommer den dock kicka igång och värma den lilla lilla volym som finns i 10m 28mm rör. Det är ju dock 5L (långt under minvolym i datablad som är 20L) men inget jag vågar testa... Antar att det är lungt så länge den står inställd på 25 men ...förr eller senare tabbar man sig nog...
Semikomplex 1. Öka på volymen för quickfix 2 tills man når över 20L. Blir i så fall att sätta en liten buffert tank ..lite meckigt är det ju...
Semikomplex: Styra en blandventil som bara cirkulerar vattnet och ser till att det hålls över 25deg (annars går ju VP pumpen igång....) Lite meckigare och risken för att nått blir fel är ju mindre lyckad.
Komplex: Saffa en extra acctank som VP laddar och som sedan laddar huvudacctanken med värmeväxlare... Kostar nog mer än vad det är värt...