Detta case liknar lite vad jag vill åstadkomma i min mors bostad.
Det är ett mindre hus om 78 m2 boendeyta med vattenburna radiatorer.
Det har idag en solvärmekrets från solpaneler samt en vattenmantlad kamin kopplad mot en 500 l acktank med en elpatron i övre delen av acktanken.
Jag tänkte att man skulle kunna nyttja solvärmekretsen som är en glykolblandning och försöka köra en flytande kondensering mot botten på tanken för bästa COP.
Kanske att glykolvattenvolymen blir lite för liten och jag undrar vad som kan vara minsta möjliga monoblock som man kan använda.
Vidare vill jag ju att monoblocket inte kör när solvärmen går så där behöver man någon form av givare för att styra så att man inte värmt upp tanken mer än nödvändigt med monoblocket så solvärmen inte kan leverera någon energi.
Några tankar om detta är möjligt?
Det är bättre att koppla in pumpen i mitten av tanken. Då slipper du den konflikten. Det kan vara effektivare att solen är med och ministöttar varmvattnet i form av förvärmning i botten. Sätter du pumpen där så uteblir den småstöttningen, eftersom medeltemperaturen kommer vara högre när pumpen håller flytande börvärde i hela tanken. Då kommer inte solen åt att göra nytta vid mulet väder eller kall årstid.
Hade inte kört pumpen i solslingan av fler skäl. För varje växlare (slingan är en växlare) så tappar du överföringstemperatur i brist på bättre ord. Laddar du 35 i slingan så får du 30 i tanken som exempelsiffror. COP sjunker med ökad framledningstemperatur.
Häller du i glykol sjunker värmekapaciteten, då bör du kompensera med högre flöde för att hålla samma kondenseringstemperatur. Viskositeten ökar med glykol, då går det åt mer energi för att pumpa med samma värmekapacitet som vanligt vatten. Vilket man i praktiken inte gör utan låter sin prestanda sjunka istället i kyltekniska ändan.