0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Prova att öka varmvattentiden till 40 m?Siffrorna betyder att om det både är värme och varmvattenbehov samtidigt så kör den värme 20 min och varmvatten 20 min osv.
Om jag ökar varmvattentiden till 40min, menar man så att den värmer i 40 min? Lär väl värma klart fortare än så?Ibland beter sig uppvärmningen av vattnet konstigt. Kollade igår och då var vv tempen 36c, sen började den värma men vid 40c började den gå mot raddarna. En stund senare värmdes vv igen och stannade vid 52c. Ser liksom ingen logik i det hela.
Det är just det som är skillnaden mellan att ha 40 minuter vv istället för 20minuter.
Innebär det att vpn värmer 40min rakt av, eller prioriteras uppvärmningen av huset ändå under de 40 minutrarna?
Jag har under varmvatten/start värdena 44(38) och då startar varmvattenproduktionen innan det kallnar? På dina värden är det 30(45)?Resterande värden är samma som du har.Fabriksinställningen är 44 grader som du ser på bilden.
VV fungerar såhärSTART 30(45)VIKT VV TEMP 32Från menyn TEMPERATURER och varmvatten temp xxDin toppgivare är den temperatur på vv som syns i vanliga menyn, varmvattenDin "botten"givare är den som står i START 30 dvs nu har du 30 grader i bottenStarttemperaturen är det värde som är inom parentes på START dvs 45Det som säger att vv skall starta är VIKT VV TEMP i ditt fall 32 dvs då det viktade värdet mellan givarna som du har till 65% går under 45 skall den börja göra vv.Man kan laborera med % talet och bestämma lite själv vilken givare man anser är viktigare. Tex tar man en längre dusch så kan bottengivaren snabbt vara 20 grader, medan toppgivaren inte hunnit med och är högt, då blir det nog kallare vatten ganska hastigt. Testa att ändra % så ser du hur det viktade värdet ändras. Prioriterar du att alltid ha vv skall du låta bottengivaren bestämma mera, för då kommer kompressorn att börja göra vv fortare (och oftare). Och/eller så kan man ju ändra när vv skall starta.Och ett billigt tips, lägg in strypning i duschen. Jag minskade vattenmängden från 12 till 6 liter per minut med några kronors investering. Bara första dagen det klagades att det kom för lite vatten än tidigare men sedan dess har man vant sig.
Badkar ? då blir det mycket VV att tappa, kanske 75 L VV ,har du VV-forcering/extra så får du nog ställa den manuellt när du fyller ett kar finns på en del VP