Jocke
Håller med dig viktigast med tidigare erfarenhet/referenser.
Om du tänker envända el som tillskott se då till att grejorna är anpassade för varandra och att det är värmepumpen som helt och hållet styr elpannan.
Olja som spets vill jag inte rekommendera, eftersom man riskerar att få väldigt höga "tomgångskostnader"
Ofta finns det rätt ok varmhållningsmöjlighet ( kan va 1 timme) innan nåt vatten schuntas ut från oljepannan.
Men det är jätteviktigt att säkerställa så att oljepannan verkligen kallställs resten av tiden.
Spetsen ska kopplas så att ALLT vatten alltid först går genom VP, sen till ev spets. Antingen direkt och hela flödet (elpanna) då gäller det att den klara ett onormalt högt flöde!!!
eller om man har olja som spets då skall vattnet efter att passerat vp, en del (det som behövs) schuntas in i oljepannan för tempökning enligt värmekurvan i värmepumpen.
I vissa fall har man laborerat med bef styr till tillksottet då blir allt så svårstyrt med risk för höga tillksottskostnader ( tillskottet kan påverka vp via returtempen och tom. "släcka" värmepumpen)
Lönsmaheten... håller med ju större fastighet desto kortare payofftid!!
Jag kör en 25 kw med 25 kw elpanna och en oljepanna som var tänkt att gå vid svinkyla (den står helt kallställd nu). För vek vp enligt mitt förmenande, valet stod mellan 25 och 35 kw, valet föll på 25 kw, tidigare förbrukning vad oljeeldning ca 20 m
3/år
3 st vp hade funnits i 20 år tidigare dom var uttjänta. Det fanns 3 borror, det räckte inte det borrades en fjärde.
Payofftid mot oljeeldning
mindre än 2 år
Då blev samtlig kollektorslangar utbytta, det gamla revs ned o togs om hand (freon mm) en ny ack sattes in för varmvattnet även elpannan ingick.
Så lönsamt är det verkligen!!!