Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FÃ¥r inte upp framledningstemperaturen  (läst 2707 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jannebozz

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 131
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: FÃ¥r inte upp framledningstemperaturen
« Svar #15 skrivet: 20 december 2021, 23:30:51 »
Jag håller med att det borde nog bara så.
Men med avfrostningar titt som tätt blir resultatet inte riktigt så.
Jag har efter många om och men lyckas hitta nån kombination av luftflöde, dT och hej och hå (justering av givare) och nu klarar väl min ner till minus -1.
Ligger på 10-12% avfrostning om jag slavisk rensar filtret var 3e vecka.

Men tycker inte att det är rimligt att man ska behöva spendera sÃ¥ mycket tid för att fÃ¥ till det (kanske säger mer om mig och att jag är trögfattad  a:gl)

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2509
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: FÃ¥r inte upp framledningstemperaturen
« Svar #16 skrivet: 21 december 2021, 05:55:29 »
Allt beror på hur stort hus du har, hur bra isolerat, hur bra installerat och dimensionerat allt är. Största nackdelen med dessa pumpar är just avfrostningarna, och ja de behöver oftast stöttning av el för att fungera riktigt bra.
Varför har du värme 40 och varmvatten 20?  Finns behovet av varmvatten, sÃ¥ tar det bara längre tid att fÃ¥ det varmt med den inställningen, har du 20/20 sÃ¥ växlar den oftare, dessutom kör den inte vv om det inte behövs.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1868
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: FÃ¥r inte upp framledningstemperaturen
« Svar #17 skrivet: 21 december 2021, 08:31:29 »
Citera
Jag är varken någon stor fysiker eller matematiker, men nåt sånt ligger i alla fall till grund för mitt resonemang
@Rickard: Jag kan bara konstatera att i vårt fall stämmer det du säger helt och hållet, vi får ut 5 kW från kompressorn som räcker ner till -10, precis som idag, men det är ju en annan pump som inte håller på och avfrostar sådär konstigt och inte håller på och dribblar med märkliga gradminutrar. Nu svor jag väl i kyrkan men ville bara ge stöd för din teori som stämmer också i praktiken, i alla fall hos oss. Så som det borde fungera
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad d98josu

  • Energioptimeringsexpert fokus pÃ¥ Nibe
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 471
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Alla Nibeproblem gÃ¥r att lösa!
    • NibeUplink officiell hemsida
SV: FÃ¥r inte upp framledningstemperaturen
« Svar #18 skrivet: 21 december 2021, 21:35:47 »
150 kvm hos oss klarar vi ner till ca -7 grader om kompressorn får gå i runt 100-110Hz (runt 4,5 kW effekt). Därefter behövs elpatron.
Energioptimerar värmepumpar från Nibe tex (F370/470/730/750/1155/1255/2120) mm via nibeUplink eller USB-logg.

Stenhus i södra skÃ¥ne pÃ¥ 156 m2 byggt 2015. Familj pÃ¥ 4p. Nibe F750 frÃ¥nluftsvärmepump.

Årsförbrukning el (inkl hushållsel), Värmepannan är ca 55% av nedanstående (dvs ca 3500 kWh)
2016 = 6490 kWh
2017 = 6509 kWh
2018 = 6338 kWh
2019 = 6547 kWh

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2509
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: FÃ¥r inte upp framledningstemperaturen
« Svar #19 skrivet: 22 december 2021, 19:26:11 »
Anders Lanner hur stort hus har du i kvm, vad har du för luftflöde på värmepumpen?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!