Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Termostater  (läst 480 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Micke Pedersen

  • Gäst
Micke Pedersen
Termostater
« skrivet: 08 december 2021, 05:38:58 »
God morgon har en ivt geo 8 nåt sånt
Och undrar har ett 2planshus men övervÃ¥ningen blir supervarmt och nedre  hÃ¥llet sej pÃ¥ ca 19.5 grader
Kan man strypa ventilerna lite på övre planet och kanske få bättre nere?
Mvh
Micke Pedersen

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 35140
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Termostater
« Svar #1 skrivet: 08 december 2021, 08:15:56 »
Lite beroende på vilka radiatorkoppel du har så kanske du kan lossa på termostaten och justera ned grundflödet.
HAr du danfoss koppel så finns där en ring som är graderad 1-7, stryp mot 1 för att minska grundflödet.
Det är bättre att minska på grundflödet än att strypa på termostaterna sett ur ett reglertekniskt perspektiv.
Dra ringen utåt och vrid sedan.
« Senast ändrad: 08 december 2021, 08:17:57 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 758
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
SV: Termostater
« Svar #2 skrivet: 08 december 2021, 08:34:02 »
Om det kommer att fungera eller inte beror nog på vilka förutsättningar du har i ditt hus!
Så har du bara koll på hur VPn reagerar på ändringen så är det väl bara att prova.

Jag provade detta på mitt hus byggt 1974 med ett enrörssystem till elementen. Elementen är förstås dimensionerade för hög temperatur på elementvattnet (oljeeldning) och är egentligen för små för att fungera bra ihop med en VP med dess mycket lägre temperatur på elementvattnet. När jag ströp vattnet till övervåningen upptäckte jag att:
- jag fick strypa bort nästan hela flödet till övervåningen för att få en någorlunda jämn temperatur mellan över- och undervåningen
- VPn tolkade strypningen som att jag minskade vattenvolymen i systemet och började starta och stoppa oftare än innan. Och redan innan startade och stoppade den väl ofta pga för liten vattenvolym i elementsystemet
- för att hålla samma temperatur på övervåningen som innan behövdes en högre framledningstemperatur. Gissningsvis skulle detta innebära att tillskottsvärmen från elkassetten går in tidigare än innan

Summa summarum tyckte jag inte att resultatet blev speciellt bra så jag installerade i stället "mer element" på nedervåningen. I mitt fall blev det en luft-vatten-värmeväxlare i ventilationssystemet på nedervåningen. Det var en enkel lösning eftersom både VPn och FTX ventilationssystemet står i samma rum (gamla pannrummet)

« Senast ändrad: 08 december 2021, 09:45:32 av Per Lu »
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!