Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/vatten
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt Luft/vatten
»
CTC
(Moderatorer:
Bertil
,
Lmf
) »
Ämne:
Dålig värme i huset CTC
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Dålig värme i huset CTC (läst 1360 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Rob berg
Nybörjare
Antal inlägg: 4
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
Rob berg
Dålig värme i huset CTC
«
skrivet:
07 december 2021, 23:12:24 »
Citera
Hej har huset uppvärmt av L/V ecoair/ecoel 1550/1800.
Är ny på forumet så inte helt hundra på om jag för mig rätt!
Har lite olika funderingar.
Har inne temp inställt på 20 grader men kommer endast upp i ca 18. Så är osäker på om systemet klarar att värma kåken fullt vid ca -15.
Har radiatorer i halva kåken och golvvärme i andra halvan. Radiatorerna känns varma och jämna i värmen. Golvvärmen däremot känns mindre varm och ojämn i dom olika rummen.
Från pannan så har jag vad jag tror är en extra cirkulationspump till golvvärmen. Varpå framledningen tappar värme direkt efter cirkulationspumpen. Vet inte om de har att göra med att returen och framledningen blandas innan pumpen och det påverkar värmen negativt.(skickar med bild).
Sen är jag osäker på om nedre pannan ska vara inställd på 0kw, och det kan påverka?
Är helt novis och ingen rörmokare!
Är det någon som har nån tanke?
//Robert
Loggat
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 29882
Karma +19/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
SV: Dålig värme i huset CTC
«
Svar #1 skrivet:
07 december 2021, 23:45:21 »
Citera
Utedelen stänger av vid -15 C om det är en gammal CTC.
Då ska elpatron i nedre pannan ta över så de ska inte stå på 0 kW.
Den går bara in om utedelen stänger av så det är ingen fara att ha denna på typ 6 kW.
Kolla om golvvärmen har nån fördelare med termostatdon?
Ibland kan dessa krångla eller att ventilerna under donen fastnar.
Shunten på bilden ska sänka temperaturen till golvvärme, det är för att skydda golven.
Golven varken tål eller behöver lika hög temp som radiatorerna.
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
Rob berg
Nybörjare
Karma +0/-0
Rob berg
«
Svar #2 skrivet:
08 december 2021, 11:00:55 »
Citera
Hej
Tackar för svar.
Är inställt på -15. Så känns som att det stämmer med de du skriver att den då slutat att jobba
Ska testa och höja nedre pannan till 6 kW.
Japp har en fördelare med termostatdon. Är det bara att höja och sänka värmen via dom trådlösa styrenheterna eller ska jag jobba manuellt i fördelaren?
Men tolkar det som att jag inte ska röra inställningarna vid shunten. Den del som jag tror styr framledningen står på 3 och returen står på 2.
Loggat
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +19/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
«
Svar #3 skrivet:
08 december 2021, 19:20:50 »
Citera
Kolla termostatdonen att de ser ut att öppna som de ska om du ställer upp don, (det brukar vara lite fördröjning).
Öppnar de och golven fortfarande inte blir varma så måste du lossa donen och kolla ventilen under att den fjädrar ut?
Jag tittade närmare på din shunt, den som står på 3 är troligen den som ska begränsa max temperaturen till golvet, vad den andra gör vet jag inte.
Prova att ratta upp denna och se vad det gör?
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
Rob berg
Nybörjare
Karma +0/-0
Rob berg
«
Svar #4 skrivet:
08 december 2021, 20:08:45 »
Citera
Japp dom åker upp och rör på sig donen när jag höjer och sänker. Ska kolla under hur det ser ut med ventilerna.
Är även min tanke, vart däremot osäker om dom går att höja för mycket och/eller göra nån skada. Den andra ratten tänker jag själv reglerar hur mycket returvatteb som blandas in i framledningen(men kan ha helt fel).
Loggat
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +19/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
«
Svar #5 skrivet:
08 december 2021, 20:12:32 »
Citera
Man kan tillfälligt ändra, men golvvärmen bör aldrig överstiga 40 C en längre tid.
Jag skulle prova att vrida upp den som står på 2.
Loggat
Rob berg
Nybörjare
Karma +0/-0
Rob berg
«
Svar #6 skrivet:
08 december 2021, 20:23:09 »
Citera
Ska ta och testa de och se vad som händer. Tackar!
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/vatten
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt Luft/vatten
»
CTC
(Moderatorer:
Bertil
,
Lmf
) »
Ämne:
Dålig värme i huset CTC
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1162
dolda: 0
användare: 19
Användare online
:
hebbe_s
RoggaJ74
Frazze62
Carl N
VictorHus13
Josth
TS Comfort AB
wofflan
Smurfen.
Kvarn
ghupost
vålericå
pirolen
jewe
Loket337
nmn
Fredrik O.
molsson
dadid
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info