0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Nuvarande hämtar ca 32 W per meter hål 140 meter och sätter du en ny där så kommer inte hålet att räcka, det blir många minusgrader i hålet. Att den går 24/7 är för att den inte orkar lyfta tempen riktigt och tillskott går in. Ett tillskott på 100h är inte mycket på ett år.
Skiftar du på plinten givarna för KB ( köldbärare ) så ser du vad det är för temp ut.....
Skiftar du på plinten givarna för KB ( köldbärare ) så ser du vad det är för temp ut och bra att veta...
...Skiftar du på plinten givarna för KB ( köldbärare ) så ser du vad det är för temp ut ....
Är det en äldre pump från 2001 med inte så mycket elektronik i och troligtvis så varvar den inte ner KB-pumpen, så då gör det inget. Det är bara en information om temperaturerna, bara prova och tror inte det blir mer än att värdena skiftar på in/ut KB, vad jag förstår så har du inte fått något KB-larm utan bara info. Annars bara byta till baka igen. Du behöver rådata på vad hålet ger inför byte av VP. Att bara tala om att nya VP sänker farten på KB och säga det är utomordentligt bra det här. Men innebär även att om uttagen effekt från hålet blir mindre med kallar KB så ger VP inte det som den är stämplad för. Oavsett så sjunker effekten på en VP när den inte får så varmt som den vill ha för att må bra i mitt tycke. Sen får andra säga vad vill, naturlagarna kan ingen ändra på. Det viktigaste med VP och hål är hålet ska kunna ta hand om kylan, och som alla talar om är att den ger så här mycket vid ökning av värmen är helt fel, men det talas inte om KB -temperaturerna, ingen tillverkare säger något om KB, bara att dom lämnar så här mycket värme, och ger värme ända ner till - 7 på KB BLÄ
Pumpen producerar ca 23000 kWh värme per år. Till det kommer några hundra kWh från elpatronen. En ny pump med samma COP och som producerar hela husets värmebehov kommer att ge en obetydlig ökning av värmeuttaget från berget.En ny pump är effektivare men det påverkar inte värmeuttaget från berget så mycket som man tror. Som jag skrev i ett annat inlägg tidigare i kväll: ökar COP från 3,5 till 4, dvs med 14%, ökar värmeuttaget från berget bara med 5%.
Min pump har gått över 70000 timmar. Jag tänker vänta tills den har gått 75000 timmar innan jag börjar fundera på något nytt. Helst skulle jag vilja få in den i 100000-klubben.
Så en inverterpump ca 3-12kW borde fungera i mitt fall om jag inte kräver ett högre effektuttag jmf idag? Kul!! Trodde min pump var lite "utöver det vanliga" då den snart slår om till noll (0) på drifttid, men där hade jag fel. Har förvisso hållt den under armarna med ett par växelventilsbyten, en KB-pump reparation (lagade kretskortet) och nån säkerhetsventilsbyte, men annars har anläggningen tuggat på i 20 år Peppar peppar.....Mellan tummen och pekfingret - vad brukar det handla om för djup av kompletteringsborrnning på anläggningar av min dignitet?mvh/ Gästur