0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Nån som vågar sig på en rekommendation vad jag bör göra. Ge mig på att uppgradera pumpen? Eller börja isolera huset först? Eller satsa på solceller? Eller annat?
Kolla in här om ditt hål finns med, går att zoma in på fastighet https://apps.sgu.se/kartvisare/kartvisare-brunnar.html
nibe fighter 1110- vadå hur många kw? finns en silvrig lapp högst upp på pumpen där det står.
Byt ut denna till en Nibe 1155-16.Din har om jag inte minns fel kring 10 kW vid 45 C i framledning.MvhD
Hallå, bor i ett ca 400 m2 stort knappt 95 år gammalt oisolerat trähus. Gamla fönster och dörrar som läcker värme, ull isolering på vinden, gammaldags radiatorer som inte går att justera värmen på.
Hej, bara lite nyfiken varför ni väljer bort att täta/isolera huset och bara ska köpa in en ny maskin? Känns lite som att elda för kråkorna enligt min mening.Men om ni ändå ska köpa en ny maskin, har ni räknat tex på effektbehov och kollat djupet på hålet? Finns det andra ytor som ska värmas upp som tex förråd, källare, garage el dyl?Vad har ni för effekt på er Nibe Fighter 1110-?? som sitter där just nu? Pellets kostar en del i sig plus att det mycket som ska ordnas rent praktiskt med förråd för automatisk matning vilket också kostar pengar. Personligen skulle jag satsa på en (eller ett par) luftvärmepumpar som går snabbt att få på plats.