0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Om pumpen ska ge 157 MWh/år och effekten är 40 kW blir gångtiden per år 3925 timmar (räknar som om det var en on/off-pump med en kompressor). Med tanke på att det är kallt berg däruppe och borrhålen verkar snålt tilltagna är det förmodligen några minusgrader på ingående köldbärare tror jag inte pumpen ger mer än kanske 37 kW som mest. I så fall blir det mer än 4000 timmar/år kompressortid. Det är snål dimensionering. Ligger drifttiden på 3300 - 3500 timmar/år tycker jag man har hamnat rätt. Nu är det här flerfamiljshus vilket betyder att värmebehovet för varmvatten blir en större andel är för en villa så det är inte säkert att tumregler för en villa är direkt överflyttbara.
Jag tror elpatron är felinställd.Meny 5.3.6 Max steg är idag troligen 3 och ska nog vara på 7?
Tack, jag är inte där nu och kan kolla, men jag har för mig att kompressor 1 låg på 13000 timmar och kompressor 2 kanske drygt hälften så här långt. Det bör vara efter 2 år, om man inte kan nollställa de där värdena på något sett.Jag ska kontrollera det till helgen då jag åker upp igen!
Om kompressor 2 antas ha gått 6000 timmar blir det sammanlagt 19000 timmar dvs 9500 timmar per år. Omräknat till antal timmar med full effekt blir det 4750 timmar/år vilket är väl högt för att kännas rimligt. Troligen är det mer än två års drift, 2,5 "uppvärmningsår" skulle vara rimligare. Det vore intressant att få veta månad och år för driftstart. Hur är det med beläggningen av lägenheterna? Tomma lägenheter förbrukar inte varmvatten.